BEZINNEN!

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed May 8 11:02:25 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

 > Bezinning op de afgelopen periode, inclusief de moord, is inderdaad
broodnodig. Maar laten we wel evenwichtig blijven. Gisteravond heb ik
nog een paar geschriften van Fortuyn doorgenomen. En wat interviews
herlezen. Als het op zwart maken aankomt dan wist ook Pim er aardig weg
mee. Dat mag in dit kader niet ongezegd blijven. Ook Henk Westbroek kon
er wat van trouwens. Die slingerde zijn politieke tegenstanders
regelmatig ernstige verwensingen naar de kop en wenste ze ernstige
ziekten toe. (Huicelachtig dat juist deze man zich nu beklaagt over de
vergroving van de politiek).

Zo velen trappen in de valstrik van het je spiegelen aan een slecht
voorbeeld om er zelf beter uit te komen.

 > Thom heeft  -terugziende-  misschien een overrrectie gehad met zijn
Anne Frank-verhaal op 8 februari. Maar vergeet de context nooit.
Diezelfde morgen kopte de Volkskrant dat Fortuyn artikel één van de
grondwet wenste af te schaffen. Het anti-discriminatie-verbod. Met
andere woorden: Nederland moest terug naar een systeem, zo leek Fortuyn
te stellen, waarin ongestraft een mens wegens huidskleur, ras, sexuele
geaardheid of godsdienst achtergesteld mag worden. Zo'n uitspraak
veroorzaakt een schokgolf. Vooral als de uitspraak gedaan wordt door een
premier in-spé. En koppel je die uitspraak aan de stelling dat "De Islam
een acherlijke godsdienst is" (later afgezwakt tot "achterlopend"), dan
riep Fortuyn op om Moslims (toch achterlijk) openlijk en ongestraft te
discrimineren. Over zwartmaken gesproken. Ook het op de man spelen deed
Fotuyn met overgave en met verve. Onze eigen Els Borst werd bijvoorbeeld
"erger dan Bin Laden" genoemd. Goedemorgen.

Wederom trap je in deze valstrik. Met de neiging om het slechte
voorbeeld extra zwart te maken. Wat hebben we daar aan.

 > Nee dus. Geen eenzijdige verhalen nu omdat Fotuyn is doodgeschoten.
Niet meedoen met anti-links en anti Den Haag hetzen. Vooral nu niet.
Blijven zien dat de confrontaties de laatste weken steeds harder werden,
steeds persoonlijker werden. Wij hebben als D66 daar al een tijdje op
gewezen, en opgeroepen om terug te keren tot een inhoudelijke campagne.

Inhoudelijke campagne: "Stem Fortuyn voor meer puin".

 > Zowel Fortuyn, áls zijn tegenspelers, zijn in een dance macabre
verzeild geraakt. Met fatale afloop. Schuldvragen nu stellen is
onzinnig, eenzijdig en zelfs hypocriet. Ieder dient de hand eerst maar
eens in éigen boezem te steken. Dát is het begin van een bezinningsproces.

Evenwicht in de beoordeling, welk ander doel dient dat hier dan je eigen
straatje schoon te vegen? Het gaat niet om schuld, het gaat om inzicht
in het proces dat zich heeft afgespeeld. Geladen taalgebruik is in een
dicussie niet op zijn plaats, naar mijn mening.

Als de gevestigde orde iemand of een groep verkettert is er een
levensgroot gevaar dat mensen op dat gezag afgaan. Hoe groter het gezag,
hoe groter de verantwoordelijkheid. Wat Henk Westbroek zegt mag dan
extreem zijn, maar het is onschuldig zolang hij de norm niet uitmaakt.

Bart