BEZINNEN!

Wed May 8 10:45:12 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Er worden door mij in ieder geval geen schuldvragen gesteld, wel heb ik
herhaald verzocht, dat deed ik al vanaf 31 januari, zie bijvoorbeeld
onderstaand kopieen van 2 berichten, de bal te blijven spelen en niet de
man. Dat anderen soms wel de man in plaats van de bal spelen wil niet
excuseren dat wij daar dan ook soms maar aan mee doen. Daarvoor zijn wij nou
juist niet opgericht.

Bovendien, als je toch ook de man speelt, dan komt het nog steeds aan op
zorgvuldige argumentering, opdat het spelen van de man binnen een duidelijke
en verifieerbare context gebeurt en niet ook weer uit dat verband gerukt kan
worden. Als Pim Borst bekritiseerde ging het bijvoorbeeld overduidelijk
alleen om de gevolgen van de medisch onnodige lange wachttijden voor
genezende behandelingen. D66 kon en kan de persoonlijke verdachtmakingen aan
pIms adres niet hardmaken.

Inderdaad wordt het hoog tijd dat D66 ook de hand in eigen boezem steekt en
openhartig verantwoording aflegt voor wat D66 niet goed heeft gedaan
inplaats van zich te verschuilen achter oorzaken van buiten.

Mijn hardste kritiek richt zich daarbij enerzijds op het mede door
prominente D66-ers onheus verdacht maken van een man en buiten alle
proporties kiezers proberen bang te maken van voor hem,
en anderzijds op het recentelijk nog belachelijk maken van Pims herhaald
geuitte bezorgdheid over zijn bejegening, met name ook vanuit de regering
("gevaarlijk" e.d.), en over zijn persoonlijke veiligheid.

Wat het laatste betreft, je kunt toch pas oprecht praten over de bescherming
van politici die eindelijk vrij hun mening uiten tegen ondemocratische
persoonlijke verbale dan wel fysieke bejegeningen door wie dan ook als je
erkent dat je het probleem van de persoonlijke veiligheid van
(gedemoniseerde) politici net daarvoor nog "infantiele retoriek" noemde?

Met respect en bedankt voor jouw constructieve bijdrage aan de discussie,

Fritz van Rikxoort

31 januari

Beste Hein,

Wat een niveau...
Ik ben op deze lijst en het congres anders van je gewend.

Het was me al opgevallen dat ongenuanceerde negatieve generaliserende
kwalificaties van anderen en andersdenkenden op deze lijst steeds vaker
gebruikt worden om frustraties te uiten over het relatieve succes van LN
e.a. in vergelijking met onze eigen decimering, wellicht uit wanhoop over
onze eigen onmacht.
Toch had ik dat van jou wel als een van de laatsten gedacht, zeker nu je na
een succesvolle persoonlijke "campagne" waarschijnlijk kan mee gaan bouwen
als hooggeplaatste kamerkandidaat aan de wederopbouw van D66 en onze
oorspronkelijke gedachtengoed en werkwijze.
"Of doe jij er aan mee omdat je zelf nog een tijdje bij LN hebt geshopt tot
je je kansen bij D66 kon inschatten?"
(Makkelijk he, om verdacht gemaakt te worden?)

Vriendelijke groet  ;-)

Fritz van Rikxoort