Daderprofiel

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed May 8 00:48:35 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, May 07, 2002 at 11:44:18PM +0200, Herman Beun wrote:
  :
  : > Bedankt Henk, ik heb de pagina gelezen, en als je info klopt,
  : > dan vrees ik toch dat de 'demoniserings'-theorie een belangrijke
  : > kern van waarheid bevat.
  :
  : Nou, de standpunten van Pim over dierenwelzijn zijn in de campagne toch
  : nauwelijks aan de orde geweest? Als er dan al sprake is geweest van
  : demonisering, dan is die blijkbaar niet aan de mainstream media en/of
  : partijen te wijten.

Dat lijkt me wat kort door de bocht, Herman. We kennen nu de (werk)
achtergrond van de dader, over zijn motief heeft ie echter nog niets
losgelaten. Daarnaast, als de dader niet is aangezet tot de moord
vanuit een eventuele demonisering dan betekent dat logischerwijs
nog niet dat die demonisering niet bestond.

  : Ik begin me zo langzamerhand nogal te ergeren aan de suggesties van
  : "demonisering" en een oorzakelijk verband daartussen en
  : deze moord.

<knip>

  : Als ik Ferry Mingele en sommigen
  : op deze lijst echter moet geloven heeft de moordenaar thuis zitten
  : wachten tot hij Thom de Graaf of Ad Melkert hoorde verwijzen naar het
  : Achterhuis en heeft dát hem tot zijn daad aangezet. Laat me toch niet
  : lachen.

Voor mij staat de vraag of er sprake is geweest van demonisering
nog wel degelijk open. Ik heb op deze lijst indertijd stevig afstand
genomen van Thoms uitspraken over Anne Frank, jij was het niet met
me eens maar ik vind ze nog steeds kwalijk.
En ik denk dat de politiek zich weldegelijk de vraag moet stellen
of men niet al te cru is geweest. Natuurlijk nam Fortuyn ook
geen blad voor de mond en stelde hij zaken meerdere malen te scherp.
Maar de demoniseringsvraag kan niet zomaar weggewuifd worden.
Fortuyn is uit diverse hoek neergezet als gevaarlijk, aanvankelijk
ook als extreem rechts. Dat mag, als er gegronde redenen voor zijn,
die waren er volgens mij niet. En niet alleen PvdA moet hier voorzichzelf
een antwoord op vinden. Ook de VVD en D66 (al is het voorzover ik me
nu even herinner bij die uitglijder op het congres gebleven).
En zeker GroenLinks. Zij wilden dit weekend nota bene mee gaan doen
in een anti-Fortuyn en anti-racisme betoging in Rotterdam met de
simplisten van Nederland Bekent Kleur. De welgestelde Rosenmoeller
meende een grote weerzin tegen Fortuyn aan de dag te moeten leggen.
Bij het RTL/soundmix debat waar ik bij was weigerde hij om in
dezelfde ruimte als Fortuyn (en de rest) gesminkt te worden, als ik het
juist heb opgemerkt.

Ik zou voorzichtig zijn met het wegwuifen van deze vragen.
Ik heb overigens ook met verbazing zitten kijken naar de bericht-
geving in het buitenland waar stelselmatig kwalificaties als de
Nederlandse Le Pen gebruikt werden. Dat wil ik de Nederlandse
partijen niet aanwrijven maar het tempert wel mijn vertrouwen
in journalistieke berichtgeving.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                     http://henk.vanlingen.net/ |
|  /\                                       Utrecht, The Netherlands   |