Daderprofiel

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Tue May 7 16:36:22 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

 > Hm, in ieder geval een milieuactivist dus, genaamd Volkert van der Graaf

 > zie ook:
http://www.animalfreedom.org/paginas/column/volkertvandergraaf.html

Bedankt Henk, ik heb de pagina gelezen, en als je info klopt, dan vrees
ik toch dat de 'demoniserings'-theorie een belangrijke kern van waarheid
bevat.

2 citaten:

"Toen ik 15 jaar was heb ik in Zeeland in een vogelasiel gewerkt. Van de
binnengebrachte stookolieslachtoffers overleefde slechts 2 procent. Ik
wilde leed voorkomen en was het niet eens met het lijden van de vogels
die langzaam stierven door de olie in hun ingewanden. Het was daar taboe
om aan dat leven een einde te maken. Je had, vonden de anderen, domweg
het recht niet om dat leven te beëindigen. Tegelijkertijd zette men
muizenvallen om de muizen die vogelvoer aten te doden. Ik ben daar
weggegaan, ik wilde niet langer inconsequent zijn."

"Ik handel niet zozeer uit dierenliefde, ik heb gewoon een basisnorm
"het deugt niet wat in de bio-industrie met dieren gebeurt". Verder
handel ik gewoon rationeel, ik hoef geen dierenvriend te zijn om dieren
te beschermen."

Buitengewoon rechtlijnig, het eigen absolute oordeel telt. Een morele
veroordeling kan zo een doodvonnis zijn. Ook als die morele veroordeling
gebaseerd is op een sterk vertekend beeld.

Bart Meerdink