Het volk is bestolen.

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Tue May 7 12:40:55 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

De waanzin van de moord op Pim Fortuyn is niet te bevatten. De behoefte om
direct iedereen de schuld te geven van deze waanzin toont het onbegrip. Dit
is niet te vatten.
Naast de verwarring beklijft bij mij het gevoel bestolen te zijn.

Kiezers zijn bestolen van de keuze om op hem te stemmen.
De kiezer is ook bestolen van de mogelijkheid om niet op hem te stemmen.
De opponenten van Fortuyn zijn bestolen van de mogelijkheid om hun
alternatieven te tonen.
De democratie is bestolen van de mogelijkheid om de weerbaarheid ervan te
bewijzen.
Fortuyn is bestolen van de mogelijkheid om zijn ware gezicht te laten zien.
Het volk is bestolen van de mogelijkheid daar een oordeel over te geven.

Verwarring heb ik nog over mijn angst voor extreem-rechtse rand-types, die
met een aantal standpunten van Fortuyn aan de haal wilden gaan. En nu lijkt
het gevaar voor de democratie te komen van een extreem-links randfiguur. Wat
zegt dat over wat er gaande is in ons land?

Erik van Buiten