j'accuse

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Tue May 7 12:16:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Frans,

Pim Fortuyn beriep zich op zijn vrijheid van meningsuiting in het
Volkskrant interview van 8 februari 2002, Voltaire citerende.
Problematisch daaraan was en is dat Voltaire de meest uitgesproken
anti-semiet van de Franse Revolutie was. Voor veel joodse denkers was de
Verlichting een gevaarlijk avontuur dat leidde tot de Holocaust. Men
leze Chaim Potok 'Omzwervingen' die het een danse macabre noemde, pagina
413-415. Een citaat:

"Voltaire beschuldigde de joden er niet van dat ze Jezus hadden gedood
of verworpen; hij beriep zich niet op de anti-joodse stellingen van de
christelijke beschaving die hij zelf de rug had toegekeerd. Hij goot
zijn haat tegen de joden in een nieuwe vorm, kleedde de oude ideeën van
Tacitus, Juvenalis, Horatius en anderen in het nieuwe gewaad van de
Verlichting; alle mensen waren de vrijheid waardig, behalve de joden
want de joden behoorden niet tot dezelfde soort als de rest van de
mensheid. De joden waren verdorven en slecht; hun aard was verwrongen,
hun loutere aanwezigheid was een aanfluiting van de ware Europese
beschaving, want ze waren vreemden, de koppige, hopeloze, volstrekt
anderen; hun natuur veranderde niet; zelfs als ze werden afgescheiden
van hun godsdienst, bleef hun intrinsieke karakter onaangetast. Hij
richtte zich tot de joden en schreef: "U hebt alle naties overtroffen in
onbeschaamde verzinsels, in slecht gedrag en barbarij. U verdient het
gestraft te worden, want dat is uw bestemming." Hij zag de joden als een
"volstrekt onwetende natie", beheerst door "verachtelijke vrekkigheid en
het meest stuitende bijgeloof..." Maar hij voegde daaraan toe: "Toch
moeten zij niet op de brandstapel worden gebracht." ... Maar de leer van
Voltaire was intussen verspreid op de wind die de mensen van dit nieuwe
tijdperk inademden. De guillotine van de Verlichting had het absolutisme
van het verleden afgeschaft en vervangen door een nieuw. Iedereen kon
dit nieuwe, stralende panoramo nu betreden, behalve de barbaarse jood.
... Kennelijk heeft niemand zich toen gerealiseerd dat dat
antisemitiseme wortelde in een wederopgestaan heidendom en dat het als
een dichte, permanente, vruchtbare stoflaag neersloeg op het
antisemitisme van een verzwakt maar nog levend christendom.
Overal in Europa omhelsden de joden de hoge cultuur van de Verlichting,
net als hun voorouders ooit het verbond met JHWH hadden omhelsd. Ze
konden niet weten dat ze rondwervelden en pirouettes draaiden in een
heidense danse macabre."

De eruditie van Pim Fortuyn is veel geroemd. Als hij verwees naar
Voltaire, dan verwees hij ten volle naar Voltaire. Hij verving alleen
joden door islam, met zijn uitspraak dat de islam een achterlijke
cultuur is.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33