Moord op Pim Fortuyn zwarte dag voor Nederland

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue May 7 02:08:19 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Excuses,

Ik vergat mijn bijdrage wederom ook naar de lijst te sturen, maar hij staat
hieronder:

Ik lees toch met verbijstering op deze lijst een aantal reacties. Frits, die
voor ons in de provinciale Staten zit, wil nu opeens op lijst Fortuyn gaan
stemmen, Elbert, die toch genuanceerd kan denken, ook al, eerder al Mark Jan
Ahne, ofschoon die volgens mij met betrekking tot Pim Fortuyn de term
troetelnazis heeft uitgevonden, Ad had wel leedvermaak over hetgeen de
tegenpartij was aangedaan en ik begrijp hier dus helemaal niets van.

 Gisteren nog hoorde ik op de radio een scene van Kees van Kooten en Wim de
Bie als lijsttrekkers van de Tegenpartij, en wie zo al namens deze partij op
de lijst zouden komen en eventueel ministeriabel zouden kunnen zijn (zoals
Adje van het reisbureau, die zou minister van buitenlandse zaken worden). Ik
moest gisteren huiveren hoe deze scene van zeker 15 jaar geleden nu bijna
werkelijkheid was geworden, en vanochtend nog meer, toen werd voorspeld, dat
Pim de grootste zou worden. Toen ik vanavond spreekuur had op mijn school in
Rotterdam, werd me verteld dat Fortuyn was neergeschoten en waarschijnlijk
dood was. Ondanks al mijn huiver over LPF voelde ik me zeer aangedaan. Een
docent, die overheidsmanagement gaf, besloot onmiddellijk de lessen te
staken en kwam even bij me uithuilen. Als deeltijdcoordinator heb ik
besloten de lessen verder maar te staken.

Ik heb net -in een herhaling-Harry Mens gezien. Hij vindt het verstandig, de
lijst PF te ontbinden, gezien het gemiddelde niveau van de kandidaten (wat
komt dat dicht bij de Tegenpartij). Ik zag ook de woordvoerder van LPF, en
rond hem stonden een aantal TKkandidaten. Idem. Toch moeten ze meedoen aan
de verkiezingen, en eigenlijk moeten die -al was het maar uit pieteit- twee
weken uitgesteld worden. Eerst de begravenis en de rouw, dan verder met onze
demokratie.

Ik zie zijn dood niet in het rijtje van Kennedy en Marten Luther King, maar
eerder in die van Nanterre en andere frustis, die hun in Belgie gekochte
riotguns op anderen komen legen. Het maakt de politiek bedreigender en
enger. Ook ik ben in de jaren negentig bedreigd als raadslid (en eerste
woordvoerder wonen, die voor slopen was), maar heb dat nooit geassocieerd
met fysiek geweld en de dood. In de 21-ste eeuw moet dat dus wel.

Je moet wel een gek zijn, om nog aan politiek te willen doen.

Maar dat wel doen: Memento Mori!

 Tjerk