Gewenste coalitie

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon May 6 13:09:07 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen schreef:

> Dat kan wel zijn maar het lijkt mij programmatisch de beste optie
> voor een beleid van de menselijke maat, een evenwicht tussen vrijheid
> en verantwoordelijkheid, ecologisch bewustzijn, een internationale
> opstelling met oog voor de kwalijke kanten van globalisering,
> democratische vernieuwing

Um... je denkt dat een door het CDA gedomineerde regering goed is op
deze punten? Juist op deze punten vind ik ze uitermate zwak.

Idem trouwens GroenLinks waar het gaat om vrijheid en
verantwoordelijkheid (geen van beide hebben ze erg hoog in het vaandel
staan als 'vadertje staat'-partij) en de internationale opstelling
(altijd anti-EU geweest).

> en last-but-not-least een halt aan de
> neoliberale uitwassen waarin de markt geen middel maar een doel op zich
> is.

Dit is een erg dogmatisch-linkse formulering. Als ik daar even een
liberale tegenover mag zetten (wat 'neoliberaal' is heb ik nooit
begrepen, dus of ik daaronder val mag je zelf weten): mijn mening is dat
een vrije markt de norm hoort te zijn, en dat overheidsingrijpen alleen
aanvaardbaar is als duidelijk kan worden gemaakt waarom dat nodig is.
Met andere woorden, jij hoeft niet aan te tonen waarom je recht hebt op
keuzevrijheid, de overheid moet steeds aantonen waarom dat in een
bepaald geval niet zo zou moeten zijn.

En inderdaad: vrijheid is geen middel, maar een doel op zich.

Mark