Tweede Ronde Frankrijk

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Mon May 6 10:47:04 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

Ik geef toe, ik heb het vermogen van links Frankrijk om zichzelf te
verenigen schromelijk onderschat. Sneu voor links Frankrijk is dat ze
pas op het idee om zichzelf te verenigen pas hebben ontdekt na de
nederlaag van de eerste ronde. Onze verkiezingen zijn over negen dagen.
Ook in Nederland ziet het er naar uit dat er grote politieke
versplintering gaat optreden. Verschil met Frankrijk is dat de Fransen
nu een president hebben gekozen en in juni een assemblée gaan kiezen en
dat Nederland over negen de leden voor de Tweede Kamer kiest. Na de
verkiezingen op 15 mei begint formeel de formatie van een coalitie en
benoemt het Staatshoofd, de Koning, Hare Majesteit Koningin Beatrix een
Minister-President en de overige leden van het kabinet.

Gelukkig komt D66 hoogstwaarschijnlijk terug in de regering. Dat kan in
een coalitie D66, CDA, PvdA, eventueel met Groen Links, of in een
coalitie D66, CDA, VVD. Communis opini is dat het goed zou zijn voor de
PvdA om een rondje oppositie te doen. Daarmee bepaalt de omvang van D66
het sociale gehalte van de nieuwe coalitie. Als heel veel kiezers graag
een coalitie zien die een enigszins sociaal beleid gaat voeren dan
zullen ze hun vertrouwen in een van de kandidaten van de D66 lijst
moeten uitspreken. Iedere andere keuze leidt tot een minder sociale
coalitie. Een stem op de PvdA is een verloren stem voor een sociale
coalitie. Als Groen Linksers een sociaal beleid willen kunnen ze beter
op D66 stemmen. Iedere stem op Groen Links maakt een coalitie over
rechts waarschijnlijker, en dat is een coalitie zonder D66. En willen
kiezers echt politiek bestuurlijke hervormingen, zoals gekozen
bestuurders en referenda dan is D66 verre te verkiezen boven LN en LPF.
LN is uitgeput en leeg. LPF zal het niet voor elkaar krijgen. En de
lijsttrekkers van PvdA, CDA en VVD hebben gisteren in het Radio 1
lijsttrekkersdebat nogmaals benadrukt niets te voelen voor politiek
bestuurlijke hervormingen. Wie ontevreden is en zijn ongenoegen wil
uiten over de gevestigde macht die politiek bestuurlijke hervormingen
blokkeert, stemt niet op de PvdA, het CDA of de VVD.

Wie durft Thom de Graaf te vertellen dat ie de Chirac van Nederland is?
Zouden Jan Marijnissen, Paul Rosenmöller en Ad Melkert het aandurven om
de kiezers uit hun achterbannen op te roepen om massaal hun vertrouwen
in Thom de Graaf uit te spreken? Kijk, als 15 mei nou verkiezingen waren
voor een Minister-President, dan zouden ze dat eventueel wel hebben
aangedurfd. Maar het zijn verkiezingen voor de Tweede Kamer, en een
dergelijke oproep zou diep in het vlees snijden van de fracties van de
SP, GL en de PvdA. Want het gaat niet om één zetel, maar om 150 zetels
die er te verdelen zijn.

Laten we voor de macht gaan: er is slechts een serieuze, geloofwaardige
en betrouwbare kandidaat voor de post van Minister-President: Thom de
Graaf. Echt, er is er maar één, Thom de Graaf. Niemand wil Ad Melkert
als premier, Hans Dijkstal wil zelf helemaal niet, en Jan Peter is echt
te jong en te onervaren in de politiek, zijn tijd komt nog wel. Thom for
President! Leve de monarchie.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33