generaal pardon

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Sun May 5 23:12:43 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> (even vooraf, ik zie hier weinig postings van anderen meer, mis ik iets,
> of doe ik iets fout?)

Dit is blijkbaar nog steeds een te politiek gevoelig onderwerp maar
sinds Pim F is dit niet meer politiek dodelijk (of nog wel?).

> Elbert,
>
> Het zat me niet lekker dat ik niets positiefs uit een ander standpunt
> kon halen.
>
> Er lopen twee dingen zeer hinderlijk door elkaar:
>
> 1) Wat willen we met echte asielzoekers?
>
> 2) Wat willen we met immigranten-in-spe?
>
> In Vrij Nederland (4 mei 2002) wordt een pleidooi gehouden voor een
> immigratiebeleid voor specifieke groepen mensen uit categorie 2).
>
> Enige uitspraken:
>
> a) Nederland is niet vol. De economie vaart wel bij economische
> vluchtelingen (Sweder van Wijnbergen).

Zie mijn vorige mail, volledig mee eens.

> b) De vergrijzing maakt import van arbeidskrachten nodig (Herbert
> Brucker).

Mee eens.

> c) Ongeschoolde arbeidskrachten nodig voor werk dat we zelf niet willen
> doen (Nigel Harris)

Mee eens.

> d) Ontwikkelingshulp vervangen door vrij verkeer van goederen en
> personen (Nigel Harris)

Voorlopig veel te hoog gegrepen. Maar binnen Europa heeft dit wel
gewerkt. 25 jaar geleden was er veel weerstand tegen het binnenhalen van
Spanje en Portugal maar dat is prima gegaan. Zie ook de ontwikkeling van
Ierland sinds die tijd.
De Europese uitbreiding kun je zien als een zeer geslaagd
ontwikkelingshulp project.

> e) Hooggekwalificeerde arbeidskrachten keren na enkele jaren terug naar
> eigen land, gevaar braindrain is onzin.

Mee eens, zie mijn commentaar.

> f) Knelpunten arbeidsmarkt oplossen met immigranten (Lans Bovenberg)

Mee eens.

> g) Amerikaanse regels, arbeidsmarkt werken beter, overnemen (Jules
> Teeuwes)

Mee eens.

> Hoewel ik sterk de neiging heb om deze roekeloze economen met een
> plannings-horizon van 1 generatie en een onbegrensd geloof in de vrije
> markt terug in de tijd te verwijzen naar het lege Amerika van een paar
> eeuwen terug waar ze thuis horen, is er misschien uit puntje e) iets van
> waarde te peuteren.

Dit is helemaal niet roekeloos. Dit is een heel normaal verschijnsel in
de economie van vroeger en ook heden.

> Als we met succes een 'stage' model kunnen construeren, waarbij mensen
> uit arme landen hier in (bijv) 6 jaar kennis, ervaring en geld kunnen
> verzamelen met de absolute garantie vooraf van het land van oorsprong
> dat ze daarna terug mogen keren, en met als voorwaarde dat ze dat ook
> doen, en als we die mensen ook doelgericht in staat stellen daar iets op
> te bouwen, dan zou aanzienlijk wederzijds voordeel op kunnen treden.

Met deze aanpak heb ik wel moeite. Hier spreekt weer het grote
schuldgevoel uit. Wij bieden ze werk en inkomen voor een maximale
periode en niet meer. We moeten ons niet verantwoordelijk gaan voelen
voor hun thuiskomst.
Positief kan werken dat mensen uit andere landen de gelegenheid hebben
om iets mee te nemen van onze cultuur, ik denk dat dit op den duur wel
eens positiever kan zijn dan het hele ontwikkelingbeleid.

> Die mensen zullen voor de stage aan bepaalde kwalificaties moeten
> voldoen om een succesvol functioneren hier en na terugkeer mogelijk te
> maken.

Na terugkeer is niet ons probleem. We moeten eens ophouden ons
verantwoordelijk/schuldig te voelen voor de hele wereld.

> Suriname bijvoorbeeld heeft ervaring met de geringe terugkeer-bereidheid
> en heeft (misschien?) belang bij een dergelijk model.

Ja hallo, als je eenmaal Nederlander bent ga je natuurlijk niet zomaar
naar een land waar het economisch slecht gaat.

Maar om zo'n immigratie beleid te beginnen met Suriname vind ik een goed
idee. We zouden kunnen beginnen met verpleegsters.