Jenin verwoest?

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Sun May 5 22:08:09 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

Wat Sharon van plan is? Hij is op weg naar Bush met een plan onder zijn
arm. Half januari was ik in Jeruzalem en kreeg van een Jakov of Rockwell
Lance een pamflet met de titel 'God's plan for Israel' in mijn handen
gedrukt.

Dit pamflet werd half januari in Jerusalem rondgedeeld door de auteur er
van. Het pamflet beslaat zes pagina’s. De samenvatting op de eerste
pagina is in grote letters afgedrukt. Die tekst luidt:

God’s plan for Israel

1. The peace process will utterly fail and the almighty will give Israel
a strong leadership.
2. There will be a war very soon.
3. Israel, with the almighty’s help will destroy all her enemies.
(Palestinians, Lebanon, Syria, Iraq, Jordan, Egypt).
4. Israel will occupy all her god given land. (Sinai to Euphrates).
5. The temple will be rebuilt after the present site is completely
cleared.
6. There will be another Alia and Israel will dwell in peace.

Sharon's aanhangers hebben een Groot-Israel gedachte in hun hoofd.
Zoiets als de idee van Milosovic en Karadzic voor een Groot-Servië. De
samenvatting van het pamflet als hierboven weergegeven laat daar weinig
twijfel over bestaan. Dat gaat iets verder dan alleen de herbezetting
van de in 1967 reeds bezette gebieden. Ze willen zelfs helemaal naar
Babylonië oprukken, het huidige Iraq. Cynici op deze lijst wezen op de
oliepolitiek van de VS. Misschien is Israel met steun van de VS op zoek
naar de rijkste oliebron ter wereld, te weten Iraq, onder mom van het
omverwerpen van het terroristische regime van Saddam Hoessein. Of dit
plan of pamflet nou van veel wijsheid getuigt weet ik niet. Het komt
zeker de wereldvrede nauwelijks ten goede op de korte termijn.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage