generaal pardon

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sat May 4 00:32:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

G.W.C. van den Berg wrote:

 > Regentesk Den Haag valt van zijn stoel nu Pim Fortuyn generaal pardon
wil geven aan uitgeprocedeerde asielzoekers die langer dan vijf jaar in
Nederland zijn. Tegelijkertijd wil hij op een hoge uitzondering na de
grenzen voor asielzoekers sluiten. De gevestigde partijen doen het
voorkomen alsof dit een uiting van onbetrouwbaarheid en grilligheid zou
zijn. Ik zie echter geen tegenstrijdigheid tussen de huidige opvatting
en vroegere uitspraken. Beide vallen onder de oneliner: "De grenzen
dicht en met de mensen die zich op Nederlands grondgebied bevinden
moeten we het zien te rooien". Naar mijn mening kan een kind de was doen.

Een generaal pardon voor zo'n categorie spreekt me op zich wel aan, uit
praktische overwegingen. Maar het is een enorme motie van wantrouwen
tegen onze rechtsstaat die gezegd heeft dat deze mensen hier niet
thuishoren en terug moeten. Misschien terecht. Maar zo'n maatregel
spoort anderen aan om naar Nederland te komen, en daar net zo lang
moeilijk te doen tot ze mogen blijven. Net zomin als we 5 jaar geleden
raad wisten met de asielzoekers weten we dat nu.

 > Ik kan mijn dochter niet uitleggen, dat haar vriendje van 7 jaar met
wie ze is opgegroeid het land uit moet, omdat zijn ouders uiteindelijk
geen asiel krijgen. Ik kan wel uitleggen dat mensen uit arme landen, die
naar Nederland komen om geld te verdienen niet tot Nederland toegelaten
worden. Veelal betreft het de meest ondernemende en talentvolle mensen
van het land van herkomst. Het rijke Nederland wordt er steeds rijker
door en de arme landen steeds armer.

Dat geldt misschien voor sommige categorieen, maar al die mensen die na
vele jaren geen goed Nederlands spreken en geen baan kunnen krijgen of
in de WAO zitten horen daar niet bij.

 > Het feit dat de gevestigde partijen zo heftig reageren op de
opstelling van Fortuyn bewijst slechts de verwarring die het gevolg is
van links-rechts denken. De hoogste waarde is niet een consequent
toepassen van de regel, het dogmatisch vasthouden aan een ideaal. De
hoogste waarde is en blijft de menselijke maat. Regentesk Den Haag lijkt
dit te vergeten en daarom overweeg ik Lijst Fortuyn te gaan stemmen.

De menselijke maat, ja, maar als je niet iedereen in Nedeland wilt
toelaten moet je toch aanknopingspunten hebben om degenen die mogen
blijven te selecteren. En die criteria moeten voor iedereen eenduidig
zijn en snelle procedures mogelijk maken. Zeg jij maar hoe dat allemaal
moet.

Bart Meerdink