De onmacht van de burger: meer sleutels

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri May 3 23:50:27 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Hallo Bart,
>
> Gelukkig nog iemand die het in essentie met me eens is.

Ik ben het ook deels met Bart eens. :)

..> Maar nee hoor, dat is natuurlijk bedreigend voor de macht en dus
kwaken ze
> wat tegen de geniale populist Fortuyn, die toch eigenlijk slechts verwoorder
> is van dit ongenoegen uit tevredenheid, hogere welvaart.
>
> En verder is er nog het facet van de middengroepen die zijn gedupeerd door
> meer marktwerking (minder inkomen, meer faillissementen, minder vaste banen)
> en het mensonterende multiculturalisme (victimisatie migranten, cultureel
> essentialisme). Kortom, ook welvarender mensen kunnen kritischer worden.
>
> Twee hoofdbewegingen dus: puinhoop ondanks welvaart, en puinhoop door meer
> marktwerking.

Marktwerking heeft voor meer overheadkosten gezorgd door toegenomen
versnippering?
Of marktwerking kan niet werken wegens het ontbreken van een markt?

> Daar zou D66 eens een antwoord op moeten formuleren.

Mee eens.
Heb al wat pogingen gedaan in die zin nl. in de richting van betrokken
burgerschap.

>Dan pas neem je de
> helmstok over van Fortuyn. Durven kandidaten dat, het verloochenen van eigen
> stereotypen?

Mee eens, Henk.
D66 zou een veel krachtiger visie kunnen ontwikkelen op de democratie en
de rol van de politieke partijen daarin alsmede een daadkrachtiger
oplossing kunnen vinden voor het geuite ongenoegen door burgers die zijn
oorsprong vooral vindt in het niet deel kunnen nemen in het
"democratische" proces anders dan via verkiezingen.

De "overheid" is een mystiek object verworden, zoals ook uit je
voorbeeld hieronder blijkt.

De burger wordt volstrekt onmondig behandeld en gezien, en zou door
deelname in het proces van beleids initiatie tot implementatie meer
zicht en inzicht kunnen verweven in de verschillende aspecten en dus ook
werkelijk dichter bij de politiek worden betrokken.

...>
> P.S. Met instemming las ik vandaag op pag. 2 van de Volkskrant een interview
> met een 29-jarige 'allochtone' onderneemster die nr. 11 op de lijst Fortuyn
> staat. Haar motivatie past glashelder in mijn victimisatie-concept; zij
> walgde van de betutteling door de overheid en het daarop ge-ente zelfbeeld
> (gekoesterde domheid) onder migranten. Kijk, zulke vechtmeiden moet je hebben!

Probleem is echter, "Wie is hier de overheid"?
Is dat het kabinet/college, het ministerie/portefeuille houder, de
heersende politieke coalitie, het ambtelijk apparaat, bestuurlijke
constellatie, de oppositie, de politiek in zijn algemeenheid, het
"democratisch" besluitvormingsproces of een verkeerd beeld over de
overheid zelf? En waaruit bestaat/bestond de betutteling?

Overigens is het hebben van het gevoel van betutteling geen garantie
voor het plaatsvinden daarvan.
Bekend is, dat ondernemers nogal snel tot een dergelijke conclusie
willen komen.

Of is het de invulling van "zich tegen het establishment verzetten" en
de eis tot meer dynamiek?

(Zie ook: De ongeduldige moet kiezen de Volkskrant, Binnenland, 1 mei
2002 door Pieter Hilhorst)
http://zoek.volkskrant.nl/artikel?text=betutteling%3B%20overheid&FDOC=0&SORT=presence&PRD=10y&ED=%2A&ADOC=0

Henk Elegeert