Wanhoopsoffensief VVD en PvdA

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri May 3 15:47:39 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elbert Streek wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Precies Henk, al sta ik volledig achter referenda en gekozen
> functionarissen, maar dat zal voor de rest niets veranderen.

Precies Elbert, binnen de huidige invulling van de democratie staan te
veel burgers te ver weg van het beleid.
Vrijwel niemand neemt nog echt deel en rest het laatste wat mogelijk is
mopperen of reageren met het enige wapen het stemrecht.

Referenda krijgen ook pas echt zin als je voldoende mensen betrokken bij
de problematiek kunt vinden.
Het middel referendum kan dan pas echt en gemotiveerd een functie
vervullen.
Immers alle partijen zullen over dezelfde informatie beschikken en
weloverwogen het middel kunnen inzetten.

> Ook hier heb ik niet veel vertrouwen in. Dit is gewoon te veel gevraagd
> van de burger.

Toegegeven, het zal niet voor elke burger tot de mogelijkheden behoren.
Echter veel van de informatie komt nu in brokken op je af, waar het
functioneel goed voorstelbaar is dat gestructureerd te doen binnen de
functie van pro-actief burgerschap op het terrein van jouw interesse(s).
ICT kan ook veel van wat gevraagd wordt ondervangen. Zelfs regelmatige
bijeenkomsten kunnen worden voorbereid via ICT, waarbij ook traditionele
vormen geen bezwaar hoeven zijn.

Maar Elbert, hoe wil je het referendum dan gericht inzetten, als je geen
zicht - laat staan inzicht hebt - in het beslissingstraject?

>Ik hoor tot de weinigen die het nog enigszins probeert te
> volgen maar heb gewoonweg veel te weinig tijd.

Insgelijks, maar mijn analyse is dat veel informatie niet echt terzake
doet.
Tijd is een factor in planning, maar ook beschikbaarheid van tijd hebben
op andere momenten.
ICT kan ook hier een uitkomst bieden en de fysieke vergaderingen
verminderen.

>Ik heb niet de tijd om te
> controleren of milieuvergunningen wel up to date zijn, de kwaliteit van
> het water en voedsel wel gecontroleerd wordt etc.,

Die taken zijn ook (nog) niet naar de burger toe vorm gegeven.

>dat is toch de taak
> van de volksvertegenwoordiger of laten die het werk tegenwoordig over
> aan de media?

De RTL club hebben meer belangstelling voor andere zaken.

> Het probleem is niet het systeem maar de mentaliteit van de ambtenaren
> en volksvertegenwoordigers. Ik wil simpel gezegd dat zij hun taak naar
> behoren en efficient uitvoeren.

Dat weet ik nog niet zo zeker. Wat mij opvalt is dat zij vaak pas in
actie komen als daartoe aanleiding is.
Daarnaast dat het volstrekt onduidelijk geworden is wie (netwerken)
en/of wat en/of hoe (hierarchisch) geregeld is.
Nog voor de burger, nog voor de bestuurder en waarschijnlijk ook de
ambtenaar.

Zeker mentaliteit is ook een thema.
Maar het mag nauwelijks verwonderen, na het pikmeerarrest.
Velen voelen zich onaantastbaar. De houding zal snel wijzigen als daarin
verandering komt.

>Politie zou toch uit zichzelf wel doelen
> kunnen stellen als agenten 80% van hun tijd op straat en overhead niet
> groter dan 20%, maar nee alle organisaties zijn ziekelijk intern
> gericht.

Jawel, maar hoe geef je dat vorm?
En wat als de overhead daaronder gaat leiden?
En hoe krijg je de neuzen dezelfde kant op?
Welke problemen staan het doelmatig functioneren in de weg?

> Bijv bij de jeugdzorg klaagt men dat men het grootste deel van
> de tijd bezig is met administratie en men niet toekomt aan het
> eigenlijke werk, begeleiden van jongeren.

Verbaast me niets.
Het ontbreekt aan (over)zicht wie en op welke wijze met een bepaald
aspect bezig is.
De versnippering leidt ook tot meer overhead.

>Zo'n opstelling begrijp ik
> niet, ik had dan verwacht dat men het grootste deel van de tijd bezig
> gaat met het eigenlijke werk en gaat klagen dat de bijbehorende
> administratie onmogelijk is uit te voeren.

Wie is bereid te luisteren? En natuurlijk op te lossen.

> Volksvertegenwoordigers moeten zich gewoon als kritische burgers
> opstellen en niet met machtsspelletjes bezig zijn.

Zie je dat het fout gaat.
Burgers zouden via het participeren middels pro-actief burgerschap
waarschijnlijk wel eens aan de bel kunnen trekken.
Zeker als in de vormgeving daarvan controle elementen worden ingebracht.

Immers zij zouden hun invloed kunnen laten gelden van initiatie tot
implementatie.

> Als men zich nu eens zo gaat opstellen komt waarschijnlijk al gauw naar
> boven dat de lappendeken van wetten normaal functioneren onmogelijk
> heeft maakt.

Veel is bedoelt te sturen, maar wat nodig is is een herorientatie op de
democratie en het functioneren van de overheid en de diverse deelnemers
in dat proces.

> Als ministers zie ik het liefst types als Vermeend en Wijers die gewoon
> dingen aanpakken, ipv  4 jaar aan een beleidsnotitie te werken.

Zonder de notities zal het aanpakken ook weer leiden tot meer overhead.
Maar er zou meer snelheid in kunnen zitten. Dat kan ook als na invoering
er een directere vorm van overleg plaats gaat vinden via de participatie
van de burger(s).

Een andere burger van Nederland. ;)

Mvg,
Henk Elegeert