Staken, kan het niet beter?

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Wed May 1 15:46:21 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting Bart Meerdink <bmeerdnk at telekabel2.nl>:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Het is een recht van werknemers om te staken, als drukmiddel op hun
> werkgevers, met (in theorie) een evenredig verlies voor beide partijen.
>
> In de praktijk streven werknemers natuurlijk naar een maximale druk op
> de werkgevers met minimaal verlies voor zichzelf, waarbij ook schade aan
> niet betrokken partijen aan de druk bijdraagt.
>
> Dit leidt tot een veelvuldig beroep op de rechter.
>
> Is er niet een manier te verzinnen waarop werknemers dezelfde druk
> kunnen uitoefenen zonder onnodig schade aan te richten.

> [...]

Bart,

Een goed voorbeeld waar acties de werkgever onder druk hebben gezet (en met
succes) is dat van de onlangs gehouden acties van het streekvervoer: laat
mensen gratis met de bus meegaan en bied ze de normale service. Gevolg is dat
je de mensen die in wezen niets met je arbeidsconflict te maken hebben geen
slachtoffer van je actie laat worden.

Ernst Debets/
Zaanstad