Uses-Gratification

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed May 1 10:56:22 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bart,

Het straf-en-beloon systeem, de overheid beloont burgers (lokaal, regionaal,
landelijk) met lagere belasting of extra diensten bij beschaafd gedrag, kun
je per jaar in een politieke afrekening realiseren. Het is een veel massaler
en effectiever systeem dan wat de PvdA onlangs voorstelde als
verkiezingsretoriek: de 100 dagen afrekening van minister of tien punten. De
analogie ligt niet in het nominale stelsel dat veel conservatieven en
verdwaalde najagen (bv. de zorgverzekering) maar in het flexibele systeem
als bij de loonbelasting e.d.

Kortom: minder lasten bij meer beschaafd gedrag. Nu wordt dat voornamelijk
nagestreefd in begrotingen: als een stad of wijk het niet goed doen, gaan ze
er meer belastinggeld tegenaan gooien ter reparatie. Dat is dus geen
uses-gratification, maar meer een wanhoopsdaad die uitgaat van elitisme en
de ideologie van de onmondige burger. Sociaal ingenieursgedrag uit het begin
van de 20e eeuw. Dus: als een wijk het slecht doet in schoolresultaten,
repareren we het onderwijs niet met meer geld, nee, wij laten de boel
welbewust leeglopen en de burger kiest zelf een beter alternatief. Elitaire
types als bij de PvdA denken dat mensen dat niet kunnen, dat je de
zwakken-in-de-samenleving dupeert etc. Pure retoriek. In het Utrechtse
Kanaleneiland, een getto, zijn de slechte scholen ondanks massa's extra geld
leeggelopen omdat ook de zwakken wegliepen.

Zowel sociaal sterken als zwakken geloven niet in welzijnswerkachtige
politiek, men wil aandacht en geld voor positieve ontwikkelingen. En dat
werkt ook meestal voor de meeste basis- en culturele voorzieningen. Ik denk
dat de enige uitzonderingen zijn de interne en externe veiligheid, politie
en leger. Die vormen volgens mij de basis om bovengenoemde keuzes grijpbaar
te maken voor de burgers. Meer echte investering in veiligheid zal een hoop
geld schelen op andere gebieden. Voor de burger zal de winst echter groot
zijn omdat'ie het gevoel krijgt dat ander eigen gedrag leidt tot ander
(financieel) collectief beleid.

Een straf-beloon mechanisme zal mede de gemeenschapszin herstellen.
Voorwaarde is wel dat partijen hun schoolmeestershouding en
ingenieursideologie laten varen...

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

At 14:09 30-04-02 +0200, you wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

helderder zijn? Zo van, burgers als u zich beter gedraagt zal de belasting
en overheidsbemoeienis dalen. En dan vervolgens een stel concrete punten en
gebieden aangeven waar goed gedrag zal worden gemeten.

meisjesstudie voor toekomstige tv-assistentes - het zal wel de
theaterwetenschap of communicatiewetenschap wezen. Maar goed, als het werkt,
dan zal ook Hein vM content zijn en misschien kan Boris D er wat mee doen.

> [...]
>internationaal) is interessant.
>
>Hoe dit vorm zou moeten krijgen (statistiekjes geven gemakkelijk
>vertekening, zoals bekend) is weer wat anders.
>
>Wat zou de burger interesseren? Aangiften en wat er verder mee gebeurt
>(in veel detail), belasting-tarieven en -opbrengst,
>arbeids-participatie, deelname en succes van sport en verenigingsleven,
>opleidings-succes, gebruik van drank, sigaretten, drugs? Files en
>openbaar vervoer? Bevolkings-statistieken?
>
>Ik heb wel enige moeite om vat te krijgen op de Uses and Gratification
>theory, vooral in relatie met het onderwerp van discussie.

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66