Lelijke Europeanen (Slate)

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Wed May 1 00:24:58 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein, maar ook Mark Giebels,

Eens en eens. Vandaag gelezen in Chaim Potok 'Omzwervingen'; De
geschiedenis van het joodse volk. De ban op Salman Rushdie is meen ik
opgeheven. Is de excommunicatie van Baroech Spinoza (door de Amsterdamse
Rabbijnen een paar eeuwen geleden) eigenlijk al opgeheven? Mark betoont
zich de ware Spinozist ;) In het fundament betonen alle drie de
monotheïstische geloven zich als superieur ten opzichte van
niet-gelovigen, en met name ten opzichte van elkaar. Overheersing,
onderdrukking, verdrijving en zelfs moord op gehele volkeren is in de
geschiedenis door alledrie deze geloven nagestreefd of uitgevoerd. Chaim
Potok wijst er overigens op dat met name joden weinig op hebben met de
Verlichting, met de rede en met de rationaliteit en eigenlijk een
scheiding van kerk en staat afwijzen. Om Potok te citeren, Mozes Hess
citerende:

"Er waren twee historische hoofdrassen, het Arische en het Semitische.
Het Arische ras had een droom: het streefde ernaar het leven te
verklaren en te verfraaien. Het Semitische ras had ook een droom: het
snakte ernaar het leven te moraliseren en te heiligen. De antropologie
had hem geleerd dat geen enkel ras inferieur of superieur is, dat ze
alleen anders zijn. Het doel van de geschiedenis is de harmonie van de
naties, de samenwerking van alle volkeren."

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage