Maatschappelijk Debat I-VIII, was RE: Over Sturen en Bijsturen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Mar 28 11:46:26 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad,

Ja ja Ad, een prachtig verhaal, maar het rammelt.
Kijk je voorbeelden zijn leuk, maar niet representatief.
Want laten we wel wezen, je omschrijving van democratie, weliswaar uit
de Van Dale en de voorbeelden op het eiland geven meteen het probleem
aan.

Want wie liet zich nu vertegenwoordigen op jouw eiland? En door wie en
welke afspraken zijn daar gemaakt en op grond waarvan? Met wie zijn
welke controle mogelijkheden afgesproken en in handen van wie?
En welke afspraken zijn er gemaakt ten aanzien van de politiek en de
invulling van wat je overheid noemt.
En welke overheid bedoel je dan en op welke terreinen? En met welke
bevoegdheden? En controle mogelijkheden?

En welke rol was er weggelegd voor de politiek en hoe werd duidelijk
waar die scheidingen liggen?
En welke rol kreeg de burger daarin toebedeeld? Welke vormen van
participatie en in wiens belang?

En kan ik niet evenals jij vaststellen dat het wel erg beroerd is
geregeld met die vertegenwoordiging, waarvan je zelf ook aangeeft dat
D66 in die 36 jaar niet verder gekomen is dan een referendumpje en nu
zelfs niet echt een antwoord heeft op de nieuwe ontwikkelingen met
aansprekende voorbeelden?

De burger zich beschamend afkeert van datgene wat zich politiek noemt en
elke mogelijkheid aangrijpt het ongenoegen daarover te uitten, zelfs als
dat ten koste zou gaan van de eigen persoonlijke belangen?

En je laat je in met een leugen als het gaat om de mogelijkheid van de
burger/kiezer;
"
En over dat er op af rekenen gesproken: dat kunnen de burgers eens in de
vier jaar doen als ze bereid zijn hun stem uit te brengen op die
kandidaat waar ze wel vertrouwen in hebben, en als ze in geen van de
kandidaten vertrouwen hebben, dat ze dan toch tenminste zichzelf als
kandidaat voorstellen, er van uitgaande dat ze wel vertrouwen in
zichzelf hebben ...
"

Er worden in de eerste plaats leden van/op de kandidatenlijst
gehaald/geplaatst zonder dat de burger (kiezer) zich daarover uit kan
laten. Behoorlijk gemiste kans als je het mij vraagt voor een politieke
partij. Ten tweede staan de tijdens de vorige verkiezingen verkozenen
niet allemaal meer op de kandidatenlijst en lijkt het beleid van de
partij veeel belangrijker te zijn dan de eerlijke kans van de kiezer een
kandidaat opnieuw te kiezen en daarmee zijn invloed te laten gelden op
de vertegenwoordiging.

De kiezer is zelfs niet instaat rechtstreeks een ander bestuur te
kiezen.

Als het gaat om participatie dan is het nog steeds zo dat het initiatief
hier bij de diverse overheden ligt.
Zelfs de bestuurlijke vernieuwing biedt geen lichtpunten voor een
betrokken participatie die ook helder van structuur is.

Je verwijst naar uiterste magere vormen van betrokkenheid van burgers
(kiezers) bij het bestuur en een vorm die geenszins afwijkt van de
andere partijen.
Zelfs de toegenomen complexiteit komt voor rekening van de
burger/kiezer.

Van een partij als D66 die zegt "de democratie" hoog in het vaandel te
hebben zie ook ik erg weinig dat tot de verbeelding spreekt en de burger
een geëigende plaats weet te geven in die democratie die meer inhoud dan
voor kiezer spelen eens in de vier jaar.

Welke garanties heeft de landelijke overheid ingebouwd bij misbruik door
lokale overheden (decentralisatie) en hoe stelt de burger zich daartegen
in het verweer? Waar zijn ze op aan te spreken?

Wat doet de overheid om haar functioneren transparant te maken en vooral
te houden. Hoe ligt dat voor de lagere overheden?

Toch jammer dat je het huidige functioneren niet aanhaalt.

Henk Elegeert