Prijselasticiteit

Sun Mar 24 00:09:24 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad,

verkoop door de staat van de aandelen N.V. Luchthaven Schiphol.
Joris, de prijselasticiteit van welk product op welke markt?
Klepels en klokken:

Hoezo klepels en klokken?Goed ik zal het als socioloog even uitleggen aan
je dan :-) We hadden het over monopolies. Of een markt een monopolie is,
zal worden hangt gedeeltelijk ook af van de prijselasticiteit van het
produkt.
In het geval van een natuurlijk monopolie is bijvoorbeeld de vraag van hoe
hoog de prijselasticiteit van de vraag
is van belang of het natuurlijk monopolie ook implicaties heeft voor
overheidsbeleid..... Zijn er produkten die erg op het monopolistische
produkt lijken en zullen klanten dus snel overstappen op het andere
produkt......
Indien mensen snel overstappen op andere produkten dan is de kans op de
grote economische inefficientie (vaak bij natuurlijke mon) geringer.
Het voorbeeld van de kabel dat je ook noemde....bv. In principe ook een
mon. Maar door andere produkten toch redelijk gedwongen een redelijke prijs
te handhaven. Als marktsituaties veranderen, bijvoorbeeld door technologie
dan kunnen de condities van een nat mon ook verandere.

De discussie over betwistbare markten... (contestable markets). Er wordt
van bedrijven in deze contestable markets verwacht dat ze een prijsniveau
hebben dat dichter bij het efficiente prijsniveau ligt dan in andere
markten. Het probleem en ook de grote discussie in de literatuur een boel
jaar geleden al was de empirische significantie van "in-place capital" als
effectieve instapbarriere. De meest natuurlijke monopolies lijken veel
voordelen te hebben van dit in-place capital. De vraag is dus of ze wel
bezien moeten worden als zijnde in contestable markets... wat ik ook al
schreef.

Nu begrijp ik dat Schiphol verschillende produkten heeft. Ik ga voor het
gemak even uit van het vervoeren van personen. Het vervoer van goederen
heeft al minder monopolistische trekjes aangezien je al eerder schreef dat
veel goederen via Frankrijk gingen. Voor passagiers vraag ik het me af.
Misschien is brussel voor jou wel dichtbij, voor mij niet. En hoewel Eelde
het dichts bij is, moet ik wel naar schiphol indien ik naar veel plaatsen
in de wereld zou willen vliegen. Ik geloof ook niet dat Eelde zomaar zelf
mag bepalen waar en hoe vaak ze ergens heen vliegen (de maatschappijen
dan). Dus van een concurrerende markt is niet echt sprake. de toetreding
tot de markt is ook niet vrij. maar dit is allemaal meer voor een reactie
op je andere mailtje....
Ik moet morgen werken..... dus later meer.

sociologie een gedragswetenschap, maar wel veel boeiender en
interessanter.)

Ik ben niet voor niets overgestapt na een jaar economie op sociologie...
eigenlijk is economie gewoon een klein onderdeel van de totale sociologie
:-)
Groet joris