Over Sturen en Bijsturen

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Sat Mar 23 09:38:45 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris,

Ad Huikeshoven schreef:
>Als je wilt leren roeien is het nog steeds het handigste om eerst te
>leren sturen. Moet je dat om te beginnen wél wíllen leren.
Joris Wittenboer schreef:
Vergeet ook niet dat je moet durven bijsturen.... En ook dat moet je wel
willen leren.
Ad: Het lijkt me dat je een schijntegenstelling introduceert tussen
sturen en bijsturen. De eerste betekenis van sturen is in het bijzonder:
door middel van stuur of roer een schip richten, het een bepaalde koers
doen volgen. En de betekenis van bijsturen: de stand van het stuur
corrigeren, zodat het schip de gewenste koers nauwkeurig behoudt. Waar
het om gaat is dat eerst de richting en de koers bepaald dienen te
worden. Mijn bezwaar is dat er mensen zijn die willen gaan roeien zonder
dat ze tevoren een koers of richting hebben bepaald. Waar willen we met
zijn allen heen? Wat willen we we wel met zijn allen in dit landje? Het
verwoorden van negatieve sentimenten levert op zich zo weinig op.
“Privaat monopolies zijn een gevaar”, bijvoorbeeld. Een gevaar voor wat?
Wat is er zo erg aan? En voordat je gilt: deugt je analyse van de
situatie wel?

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33