de keizer (fortuyn) heeft geen kleren!

aart van boeijen aleph at LUNA.NL
Thu Mar 21 00:42:15 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Als het gaat om onzakelijk en zou ik willen toevoegen machteloos en weinig
creatief inzake het fenomeen Fortuyn ben ik het met je eens.
Mijn invalshoek is anders dan de jouwe. Ik geef die voor wat die waard is.
Fortuyn laat ons vechten met onszelf, weinig zeggen en voor ieder wat wils
suggereren.

Bagwan (een boedistisch fenomeen uit de jaren 80) was het meest succesvol
toen hij op een bepaald moment besloot te zwijgen. Er zaten duizenden mensen
in de zaal, de man kwam op en kreeg de slappe lach. De hele zaal met hem.
Een miljoenen bedrijf. Toen die z'n mond weer opendeed was het ook ineens
afgelopen. Want ja, eerst kon iedereen het zijne denken of zeggen met zegen
van Bagwan, en nu zei de man ineens dat homoseksualiteit uit den boze was.
Toch wel bijzonder.

Ik zeg niet dat Fortuyn een leeghoofd is. Misschien is het wel een hele
knappe pr man. Wees zo weinig specifiek dat men denkt dat een stem op jou
een stem op jezelf is. Progressieve opschudders van de politiek,
teleurgestelde 55 plussers, cynische jongeren, radeloze leraren, sociaal
werkers en huisartsen, in het nauw gedreven migranten, naar overheidsgeld
snakkende klm ers, burgers die verdwalen in een overheid met een groot Kafka
gehalte.

Een lege grote kamer, waarin we ons eigen meubilair mogen projecteren. Ons
eigen gelijk, is het gelijk van Fortuyn. Nou ja en wat dan te doen? In ieder
geval niet zeggen dat F. een nazi is. Dat is vreemd, nazi's waren nog
veelmeer tegen homo's dan joden en vele homo's zijn omgekomen in de
gaskamers van 40-45. De inquisitie verbrandde net zo makkelijk joden,
gereformeerden, islamieten en homo's. F. is een homo die niet verbrand wil
worden en oprecht bang is dat zulks weer een risico wordt.

Wat te doen? Ik heb de wijsheid niet in pacht. Suggesties heb ik wel. In de
lege ruimte van Fortuyn zouden een aantal meubelstukken van D66 niet
misstaan:
- Blijf jezelf als het gaat om de multi culturele samenleving, ga niet
rommelen met de waan van de dag maar ontken problemen niet. Als van Boxtel
zich niet laat meeslepen door F. kan hij daar prachtige dingen over zeggen.
- D66 is met name de partij die aandringt op vernieuwing in het democratisch
bestel. De Graaf zei daar ooit over:'wie F.'s vernieuwing wil kan al jaren
bij ons terecht'.
- Vernieuw nu een keer die klungelige patijdemocratie van D66.
- Doe als lid ook eens alsof je achter je leiders staat, zoals dat gebeurde
bij de IKON 19-3 toen de Graaf optrad (waarvan ik geen fan ben).

--
;-) aart