Fortuyn als maat der dingen (was: mevrouw Borst)

G.W.C. van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Sat Mar 16 13:57:31 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Misverstand, ik pleit er niet voor dat d66 gaat samenwerken met lijst
Fortuyn. Ik heb het over de strategie van campagne voeren. Natuurlijk moet
d66 niet aan een grote broer gaan hangen, zoals ze nu nog steeds doen. Thom
de Graaf is de grootste pleitbezorger van Paars. Ik pleit ervoor om bij de
campagne de overeenkomsten te benadrukken zodat de verschillen zichtbaar
kunnen worden.
Ook d66 vindt dat het niet lekker loopt in de zorg. Dat de menselijke maat
in de zorg verdwenen is en dat het productdenken van de managers te veel de
overhand heeft gekregen. Ook d66 vindt dat het primair proces centraal dient
te staan en dat de dokter en de zuster hun eigen werk moeten kunnen
organiseren in plaats van de situatie nu, waarin de manager met een
stopwatch over de schouder meekijkt.

Het probleem is hoe je dat voor elkaar krijgt. De geldkraan dichtdraaien
werkt natuurlijk niet. Dit leidt alleen maar tot meer invloed van de
managers, die per slot het geld verdelen. Ik heb meer vertrouwen in het
ontwikkelen van een systeem waarin de hulpverlener wordt betaald voor de
tijd die hij aan een patientencontact besteedt en het op grote schaal
mogelijk maken van vrije vestiging van alle beroepsgroepen. Dit zal er toe
leiden dat grote zorgaanbieders moeten gaan concureren met kleine
aanbieders. Per slot krijgen ze het zelfde bedrag voor de
discipline-patientgebonden tijd. De samenleving zal het dan wel moeten
verdragen dat de grote jongens het moeilijk krijgen, omdat ze dan op grote
schaal in de overhead zullen moeten snijden.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg