gedogen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Mar 14 10:53:45 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De rechtzaak zal het wel duidelijk maken maar ik heb begrepen dat de
> inspecterende ambtenaren in Enschede, wel degelijk problemen gevonden
> hebben en gemeld, maar dat de verantwoordelijken niet meer gedaan hebben
> dan brieven schrijven, een deel van de  vakkennis hebben ze ingehuurd
> bij defensie, kan best onvoldoende geweest zijn maar daar vraag je in de
> kamer de minister dan eerst maar eens naar. Van de Gemeente geen vervolg
> geen sancties. Zelfde, in nog sterkere mate in  Volendam de brandweer
> heeft jaren gemord, de verantwoordelijken hebben een formele reactie
> [...]

Inderdaad, de lokale partij Volendam '80, als ik me de naam wel herinner. Een ons kent ons partijtje van ranzigheid waar je misselijk van wordt. Alles werd bedekt en met vriendjespolitiek geregeld. Gelukkig heeft vde partij klappen gehad, maar het was stuitend om mee te maken hoe in de raadsvergadering waarin diverse partijen het boetekleed aantrokkken, deze partij stug bleef volhouden niets verkeerds te hebben gedaan.

Ik geloof ook niets in Mark's burgerparticipatie model. Een mooi woord voor weer jaren van stroperige overleggen en elkaars ruggen krabben. Het heeft niets met een politiestaat te maken om te streven naar een (lokale) overheid die handhaaft, die toeziet op democratische verantwoording, die niet te beroerd is  eventuele sancties toe te passen  als partijen zich niet houden aan de afgesproken regels. De overheid heeft de afgelopen jaren haar geloofwaardigheid stelselmatig zélf afgebroken door niet te doen waarvoor ze is ingesteld. Met alle desastreuze gevolgen vandien.