Voorkeurstemmen

Mariëlle de Wit mdedewit at WANADOO.NL
Wed Mar 13 15:54:49 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Rechtsgeleerden,

Handig als je behalve hebt leren lezen en schrijven ook hebt leren
rekenen en leren nadenken. In het voorbeeld in onderstaande voorbeeld
haalt partij C
20000-10100-1010=8890 stemmen. Goed voor 8 hele zetels plus 890
reststemmen en dus hoogstwaarschijnlijk de restzetel. Anders wordt het
als er behalve partij A en partij B meer dan één overige partijen zijn.
Dit soort voorbeelden zijn compleet zinloos.

Pak een uitslag van feitelijke stembus uitslagen van een kleine gemeente
met een handvol partijen en illustreer de restzetel verdeling aan de
hand van een werkelijke uitkomst.

Of wou iemand beweren dat A en B de twee grootste partijen zijn? Dat kan
alleen als er nog N (tenminste negen, of N>8) partijen naast A en B
hebben deelgenomen, met ieder minder dan 1010 stemmen en gemiddeld
8890/N stemmen per partij.

Wel nu, dat lijkt me een heel onwaarschijnlijke verdeling van stemmen.
Immers, veelal zal de verdeling van stemmen over partijen (bij
benadering) een zogeheten 'exponentiële verdeling' volgen. Nou hebben
rechtsgeleerden wiskunde noch statistiek in hun opleiding zitten en
wordt dat heel lastig uitleggen.

Zo moeilijk is het echter niet. De een na grootste partij haalt X%
minder stemmen dan de grootste partij, de derde partij in grootte ook X%
minder stemmen dan de tweede partij in grootte, en de (N+1)de partij in
grootte haalt ook X% minder stemmen dan de N-de partij.

Sommetje: hoeveel fracties zitten er in een Kamer met 150 zetels waar de
grootste partij 40 zetels heeft, de kleinste 1 zetel, en de
zetelverdeling exponentieel verdeeld is (bij benadering)?

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage