gedogen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Mar 13 12:30:08 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Sorry hoor, maar ik vind het een beetje onzindelijk om het gedogen van
> softdrugs (wat bewust beleid is en waarvoor duidelijke regels bestaan)
> zomaar op een hoop te gooien met het niet handhaven van zinnige
> veiligheidsvoorschriften zoals in Volendam en Enschede gebeurd is...

Inderdaad, zeer mee eens. Maar spreek mij daar niet op aan, want ik heb die uitspraak niet gedaan. Mij gaat het om veiligheidsvoorschriften, vergunningen, voorwaarden waaronder vergunningen worden verleend en de handhaving van die voorschriften en voorwaarden. Primair de taak van de lokale overheid. Daar zit de crux: de lokale overheden falen op dit terrein. Je hebt in Volendam gezien hoe de ons kent ons cultuur Veerman liet wegkomen. Dit soort gedogen ondermijnt de democratie, en als democraat moet je tough zijn op handhaving van voorschriften en voorwaarden. Die hebben namelijk tot doel de burger te beschermen tegen onveiligheid, tegen rampen, tegen gevaren. De burger heeft daar recht op.

> Met alle respect Hein, maar maak je nu even geen illusies: de kiezer
> maakt helemaal niet uit of jij gekozen wordt.

Oh, dat dacht ik even.

 De kiezer bepaalt alleen
> hoeveel zetels D66 krijgt, op basis van de globale indruk die hij van de
> partij heeft.

De kiezer bepaalt hoeveel zetels D66 krijgt op basis van de persoonlijke prestaties in de campagne van de diverse kamerkandidaten. Moet ik anders maar ophouden met folderen?

 Jij bent gewoon nummer zoveel op de lijst (net als de
> meeste andere kandidaten natuurlijk). Hoe jammer dat ook is, het gaat in
> veruit de meeste gevallen een beetje ver voor een individueel kamerlid
> om te beweren dat hij/zij een kiezersmandaat heeft om af te wijken van
> de partijlijn.

Wie zegt dat ik afwijk van de partijlijn? Hadden we ons niet achter het rapport Oosting geschaard?