WAO

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Wed Mar 13 00:20:15 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Klopt, het is verdacht stil over dit onderwerp.

Ik sta achter de mening van Jan Marijnissen dat we het probleem niet
erger moeten maken dan het is.

a) financieel is de WAO onder controle: +/- 2.6% bnp, gelijk aan 1976
    Hier kunnen we van een groot succes praten.
b) aantal mensen in de WAO is veel maar dit is natuurlijk zeer subjectief.
    Op zich geen reden om alles overhoop te gooien. De meeste maatregelen
    die ik gelezen heb zijn administratieve maatregelen. Wie verzint zo iets
     asociaal als bij 50% afkeuring geen WAO voor 50%?
     Deze mensen opvangen door de werkgever klinkt leuk maar tegenwoordig
     bestaat er niets als een baan voor het leven. Bedrijf failliet,
niemand neemt
     je meer aan -> one ticket to Bijstand.
c) psychische problemen
    Dit lijkt me het grootste probleem. Voor psychische problemen
    is vooral tijd nodig: rust, verwerken, leven opnieuwe op de rit zetten,
     maar de meesten komen hier op den duur
    wel weer overheen. Geen WAO maar verlengde ziektewet,
    bijv 3 jaar, met volgende stappen:
    a) eerst rust en psychologische hulp
    b) terugkomen bij huidige werkgever indien mogelijk
    c) leven en werk totaal anders invullen
    (de kosten van 3 jaar niet werken is niets tov 10 of 20 WAO
      trekken)
d) financiering
    WAO en ziektewet zijn collectieve werknemersverzekeringen.
     De premie moet daarom volledig door de werknemers betaald worden.
     Als collectieve voorziening is het de politiek die de voorwaarden
     vastgesteld!
     De huidige financiering heeft heel kwalijke gevolgen voor werknemers
     zelf.
e) boete
    Meeste ziekten zijn NIET werk gerelateerd! Boete heeft alleen het
    effect dat werkgevers geen mensen met een smetje aannemen.
    Boete alleen bij verwijtbaar gedrag.
f)  re-integratie
    Hier komt de verantwoordelijkheid van de werkgever naar voren.

Mvg,

E. van de Streek