Fortuyn heeft nooit wetenschappelijk gepubliceerd

Tue Mar 12 11:50:16 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Koek <mark at KOEK.NET> over Fortuyn in het lijstrekkersdebat:
>Ik word nog steeds kwaad als ik denk aan alle onzin waar die man
>woensdagavond mee wegkwam zonder dat iemand hem afmaakte.

 [Overigens is dat iets wat men Fortuyn natuurlijk niet kan verwijten]

 Ik heb het op de video staan en het al een paar keer afgedraaid. Het
 is en blijft een fascinerend kijkspel. Dijkstals gezicht is onveran-
 derlijk, dat van Melkert (toch al een stuk saggerijn) wordt steeds
 erger en hij zakt steeds verder z'n pak in -eigenlijk vrij komisch,
 ik zou Koot & Bie wel eens willen zien als Melkert & Fortuyn.

 Rosenmoller weet Fortuyn zowaar de mond te snoeren met z'n ge-jij en
 ge-jou en dat armpje van 'rustig nu even, Pim'. Kennelijk kan men mak-
 kelijker naast Fortuyn dan tegenover hem zitten. Bij een volgend debat
 (D66 valt uit de boot want te klein, heb ik begrepen) doet men er goed
 aan om in een rij aan een lange tafel te zitten. Met aan het hoofd van
 de tafel, maar dan 90 graden gedraaid, de voorzitter (Witteman ?) en
 naast hem als eerste Fortuyn, zodat de voorzitter Pimsalabim met een
 armgebaar tot stilte kan manen. Nu zat Pim het verst van hem weg en was
 er een ovale tafel (waarbij -hoe dom toch- de drie paarsen ook nog eens
 TEGENOVER Fortuyn zaten).

 Als 1 van de onderwerpen maar niet het immigratie-beleid kiezen (of,
 zoals dat heet in het politiek-correcte jargon: 'het asiel-beleid')
 want dan komt er opnieuw rook uit de oren van de heren. Ook de gezond-
 heidszorg en het onderwijs dienen onbesproken te blijven. Maak liever
 een leuk nummertje van de kernbommen van Bush, de rassenhaat van Israel,
 het Internationaal gerechtshof, Europa, en zo meer. Hoe verder weg, hoe
 beter. Prepareer iets over het broeikaseffect en de ozonlaag, dat gaat
 toch nergens over maar is desondanks zeer onderhoudend.

 Wat leuke grappen over Fortuyn kunnen op moeilijke momenten uitkomst
 bieden:
  - 'Wat vind U van de visie van de heer Fortuyn ?'
  - 'Nou, nogal kaal eerlijk gezegd.'
 Of,
  - 'Als meneer Fortuyn naast U in de kamer komt, hoe stelt U zich dan
     op ?'
  - 'Ach, ik ga er niet onder gebukt. Zeer niet als het licht maar aan-
     blijft.'
 Of,
  - 'De Heer Fortuyn vindt dat U het de afgelopen periode niet goed ge-
     daan heeft.'
  - 'Ach, dat denk ik zelf ook wel eens. En dat zie ik de Heer Fortuyn
     en dan besef ik dat het nog slechter kan.'

 Kortom, er is best een weerwoord mogelijk zonder dat men zich hoeft uit
 te spreken. (Blijft jammer dat dat laatste niet meer mag, dat wel).