Toneelstukje Hoekema-Van Aartsen nav Wekelijks Vragenuurtje a.s. dinsdag

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Sun Mar 10 21:45:40 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Onder Embargo tot dinsdag 12 maart 2002, 2 uur. Alleen de gesproken
tekst geldt.

Plaats en tijd: Vergaderzaal van de Tweede Kamer der Staten-Generaal,
dinsdag 12 maart 2002 rond tussen 1 en 2 na de middag
Rollen: De Voorzitter, Hoekema en Van Aartsen

Hoekema: Mevrouw de Voorzitter! Het conflict tussen Israel en Palestina
escaleert met de dag. De Europese Unie en de Verenigde Staten schijnen
blijkens berichten in de pers, in tegenstelling tot een week geleden,
opeens zeer eengsgezind op te trekken. De Minister van Buitenlandse
Zaken heeft daar afgelopen vrijdag op de televisie een aantal
opmerkelijke uitspraken over gedaan. Naar de indruk van onze fractie
lijkt het erop of de Minister van Buitenlandse Zaken in een de hem zo
kenmerkende alleingang een wijziging in het staande regeringsbeleid
heeft bewerkstelligd. Ik zou het op prijs stellen als de Minister van
Buitenlandse Zaken een aantal vragen kort en bondig zou kunnen
beantwoorden.
De Voorzitter: Het woord is aan de Minister van Buitenlandse Zaken.
Van Aartsen: (Neemt een slokje water.) Gaat Uw Gang. Mevrouw de
Voorzitter, ik stel het zeer op prijs enige vragen van de Geachte
Afgevaardigde Hoekema kort en bondig te beantwoorden.
De Voorzitter: Het woord is aan de Geachte Afgevaardige Hoekema.
(Hoekema loopt met een grote envelop in zijn hand naar het
spreekgestoelte.)
Hoekema: (Tikt driemaal kort en eenmaal lang op de microfoon op het
spreekgestoelte.) Klopt het, Mevrouw de Voorzitter, dat de Europese Unie
en de Verenigde Staten de Minister President van, een nota bene met ons
bevriende natie, de Staat Israel als een baksteen hebben laten vallen?
Van Aartsen: Ja! (Neemt een slokje water.) Mevrouw de Voorzitter, het
antwoord op de vraag van de Geachte Afgevaardigde Hoekema luidt
bevestigend. Het gewelddadige beleid – gericht op het verslaan van de
Palestijnen - van Ariel Sjaron is volkomen zinloos. Reeds in 1967 heeft
de Staat Israel de Palestijnen verslagen en de niet aan enige
soevereiniteit toegewezen gebieden bezet. Met elkaar praten – in plaats
van elkaar de hersens in slaan – heeft thans een grotere kans een
stabiele vrede in Israel en Palestina te bewerkstelligen dan ooit
tevoren.
Hoekema: Mevrouw de Voorzitter! Mijn dank voor het kortige en bondige
antwoord van de Minister van Buitenlandse Zaken. Erkent eigenlijk de
regering nog wel het recht van de joden op een leven in een veilige
Staat Israel?
Van Aartsen: Ja! (Neemt een slokje water.) Mevrouw de Voorzitter, het
antwoord op de vraag van de Geachte Afgevaardigde Hoekema luidt
bevestigend. Zoals U weet onderhoudt Nederland reeds zeer lang
vriendschappelijke en vertrouwelijke betrekkingen met zowel Israel als
Palestina. Het recht van joden op een leven in een veilige Staat Israel
staat daarbij buiten kijf. Tot mijn spijt moet ik erkennen dat het
beleid van Sjaron de veiligheid van zijn eigen volk eerder ondermijnt
dan bevordert.
Hoekema: Mevrouw de Voorzitter! Mijn dank voor het kortige en bondige
antwoord van de Minister van Buitenlandse Zaken. Heeft de Minister van
Buitenlandse Zaken, Mevrouw de Voorzitter, zijn beleid gecoördineerd met
de overige lidstaten in de Europese Unie en de overige bondgenoten van
onze alliantie? Ik stel deze vraag mede gelet op de niet aflatende
stroom bezoekers uit Israel en Palestina, waaronder Peres en Ala in de
afgelopen weken, en het in de Telegraaf van afgelopen donderdag
aangekondige bezoek van Benny Elon volgende week.
Van Aartsen: Ja! (Neemt een slokje water.) Mevrouw de Voorzitter, het
antwoord op de vraag van de Geachte Afgevaardigde Hoekema luidt
bevestigend. De Spanjaard Solana coördineert het buitenlands beleid van
de Europese Unie op continuë en systematische wijze in permanent overleg
met vertegenwoordigers van alle lidstaten van de Unie. Mijn beleid,
Mevrouw de Voorzitter, wijkt niet af van het buitenlands beleid van de
Europese Unie – recente verdragsverplichtingen bieden daar overigens ook
geen ruimte voor. Dat betekent niet dat ik rustig achter de telefoon zit
te wachten totdat Solana mij belt om te vragen wat ik van zijn
voorstellen in het buitenlands beleid vind. In tegendeel, mijn
medewerkers op het departement hebben de afgelopen weken vele overuren
gedraaid om de internationale gemeenschap op één lijn te krijgen in het
Midden-Oosten beleid. Ik prijs de inzet van mijn ambtenaren daarbij voor
hun inzet. Overigens, niet dan nadat internationale overeenstemming
zowel binnen de Europese Unie als met de Verenigde Staten was bereikt
kon ik afgelopen vrijdag voor de televisie verklaren dat het huidige
beleid van Sjaron desastreus is voor allen die zo graag vrede willen in
Israel en Palestina.
Hoekema: Mevrouw de Voorzitter! Mijn dank voor het kortige en bondige
antwoord van de Minister van Buitenlandse Zaken. Klopt het Mevrouw de
Voorzitter, dat de Minister van Toerisme van de Staat Israel volgende
week in Nederland tijdens een officieel bezoek Nederlandse ingezetenen
gaat oproepen Israel en Palestina te bezoeken, ondanks het huidige
geweld en ondanks het negatieve-reisadvies voor Israel en Palestina van
de Nederlandse regering – een negatief-reisadvies dat overigens
uitsluitend door Nederland is uitgevaardigd?
Van Aartsen: Ja! (Neemt een slokje water.) Mevrouw de Voorzitter, het
antwoord op de vraag van de Geachte Afgevaardigde Hoekema luidt
bevestigend. Zowel de bevolking in de Staat Israel als de Palestijnse
bevolking hebben sociaal-economisch zwaar te lijden onder het wegblijven
van toeristen in Israel en Palestina. Toeristen kunnen – als ze
voorzichtig zijn – zowel in Israel als in Palestina absoluut veilig
rondreizen. Noch de Staat Israel, noch de Palestijnse Autoriteit zou
verantwoordelijk willen zijn voor slachtoffers onder toeristen. Onder
bescherming van de lokale bevolking hebben toeristen niets te vrezen
voor hun veiligheid. In de bezette gebieden heerst niet alleen armoede
alsook honger. Overigens hebben ook vele Israelis hooguit tweemaal per
week vlees op tafel. Slechts een toename van de stroom toeristen kan
daar verandering in brengen, wat ook de voedingsbodem van verarming en
vervreemding zal wegnemen. Mede gelet op door de Europese Unie gewenste
gecoördineerde buitenlandse beleid zal ik het kabinet daarom voorstellen
het negatief-reisadvies voor Israel en Palestina in te trekken.
Hoekema: Mevrouw de Voorzitter! Mijn dank voor het kortige en bondige
antwoord van de Minister van Buitenlandse Zaken. Mevrouw de Voorzitter,
klopt het dat de Minister van Buitenlandse Zaken deelneemt aan
onderhandelingen voor een stabiele vrede in Israel en Palestina en op
zoek is naar een acceptabele oplossingen voor alle drie ‘geloven van het
boek’ en voor het probleem rond Jeruzalem, de heilige plaatsen en de
Palestijnse vluchtelingen?
Van Aartsen: Ja! (Neemt een slokje water.) Mevrouw de Voorzitter, het
antwoord op de vraag van de Geachte Afgevaardigde Hoekema luidt
bevestigend. In opdracht van de President van de Verenigde Staten
consulteert de Vice-President van de Verenigde Staten ter voorbereiding
van de conferentie over twee weken in Beiroet tien Arabische landen en
consulteert Generaal Anthony Zinni premier Sjaron, alsmede de President
van de Palestijnse Autoriteit. De inzet daarbij is niet om acceptabele
oplossingen te vinden alswel een win-win situatie voor alle betrokken
partijen te creëren in een proces van professioneel gefaciliteerde
onderhandelingen. Voor het presenteren van oplossingen in deze fase van
de onderhandelingen is het nog veel te vroeg. Met permissie, Mevrouw de
Voorzitter, keer ik nu weer terug naar het departement om te voorkomen
dat tijdens mijn afwezigheid de ambtenaren in de tl-balken gaan hangen.
Ik zie dat de Geachte Afgevaardigde Hoekema een envelop heeft met een
hele grote en bovendien ongestempelde postzegel. Aangezien Boudewijn
Büch al een hele tijd zit te zeuren om bijzondere postzegels, zou ik de
Geachte Afgevaardigde Hoekema willen verzoeken die envelop aan mij mee
te geven, dan kan ik eindelijk eens Boudewijn Büch met een hele grote en
heel bijzondere niet gestempelde postzegel blij maken.
(Hoekema loopt naar Vak K, drukt Van Aartsen de hand en overhandigt hem
een grote envelop.)
De Voorzitter: Mijnheer Hoekema, mogen wij ook zo’n envelop met die
bijzondere postzegel?
Hoekema: Nee, Mevrouw de Voorzitter, (Hoekema laat twee lege handen
zien.) wat ik niet heb kan ik niet weggeven.

N O O T  V O O R  D E  R E D A C T I E  ---  N I E T  V O O R  P U B L I
C A T I E

Inlichtingen bij:

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33