[Fwd: Re: Tegenzin...]

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Thu Mar 7 22:04:21 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Zelden heb ik met meer tegenzin naar de buis zitten te staren.
>Het Lijsttrekkersdebat.

Zelden heb ik zo genoten van een echt toneelstuk ("Ongepaste Heer komt
op bezoek in Heren society").

>Wat is er in godesnaam aan de hand in dit land?
>Waarom waren de andere lijsttrekkers niet in staat een stevig, ik
>herhaal stevig weerwoord te geven op het ijdele gebral van Fortuyn?
>Waar was de vuist op tafel? Thom, je gaf wel weerwoord, maar je liet je
>teveel inpakken. Je leek geïntimideerd. Beschaafd converseren heeft zijn
>grenzen! Je laat toch iemand niet in zo'n respectabel rondetafel-gesprek
>wegkomen met een Nederland is Vol - verhaal?

Zit er misschien toch een kern van waarheid in dat we dweilen met de
kraan open?
De ene groep doet nog niet volledig mee aan de ned. samenleving en
alweer de volgende
groep komt binnen. Al jaren wordt er door veel mensen gewaarschuwd dat
het absorptie
vermogen een keer aan zijn grens komt. Ook mocht er niets gezegd worden
tegen
de multi culturele onzin of les in eigen taal. Het vreemde was dat als
je in een kleine groep
met mensen praat heeft iedereen zijn twijfel maar in de publieke sfeer
was het not
done. Is dit idee misschien zo vreemd dat de Heren met stomheid waren
geslagen? Is het zo gek dat er mensen zijn die zich zorgen maken waar deze
maatschappij naar toe gaat.

>Langzaam begin ik me wel erge zorgen te maken. In welk politieke spel
>komen we terecht, de komende maanden, jaren? Zakt ons politieke systeem
>als een pudding in elkaar? Eén ding is me duidelijk: de democratie staat
>op het spel. En dan bedoel ik de échte democratie: respect voor anderen,
>minderheden, vreemdelingen, afwijkenden. De vrijheid van uiting, van
>gofdsdienst, maar ook het gelijkheidsbeginsel. En het
>discriminatieverbod.

Eeuwig en altijd komen deze argumenten weer naar voren. Dit slaat de
discussie dan weer
even dood. Je krijgt waar je om vraagt door arrogant de gevoelens en
twijfels van een grote
groep mensen continue, jaar in jaar uit te negeren. Als PIM niet is wat
hij voorwent zal ik
het altijd de gevestigde partijen verwijten, niet de kiezers, zij worden
geen serieuze keus
gelaten.