staaloorlog VS-EU

Jos Horikx jhorikx at CHELLO.NL
Wed Mar 6 12:13:48 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:30 6-3-02 +0100, Henk Vreekamp wrote o.a.:

>De relevantie voor de staalverwerking in je verhaal snap ik niet. Eerder is
>het omgekeerde het geval, althans de komende tijd: de staalprijzen zullen
>dalen in EU wegens de verminderde afzet in de USA. Daardoor zal de
>staalverwerking ook niet duurder worden, mogelijk zelfs goedkoper (stel dat
>er marktwerking bestaat!). Kortom, de staalverwerkende industrie in de EU
>heeft geen last van die importdrempel, misschien zelfs een
>concurrentievoordeel omdat die in de USA met relatief hoge prijzen wegens de
>beschermingsmaatregel blijft zitten.

Misschien komt Mark pas vanavond thuis ofzo, daarom zal ik nu
even reageren.

Er is een staalproducerende en een staalverwerkende industrie. Zowel
in de U.S.A. als wel in de rest van de wereld. Als de U.S.A importheffingen
gaan hanteren dan komt de prijs van staal als grondstof binnen de USA
hoger te liggen. Maar dat betekent dat ook de prijzen van de producten
van de staalverwerkende industrie binnen de U.S.A. hoger komt te liggen
waardoor deze ook niet meer kan concurreren met die van buiten de USA.

Daar dreigt dus binnenkort ook het gevaar voor protectionistische maatregelen
in bv de vorm van heffingen omdat daar, volgens Marks cijfers, 50 maal zoveel
mensen werken als in de staalproducerende industrie.

Met vriendelijke groet,

JH