Aandacht voor Fortuyn (2)

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Mar 1 17:59:09 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van Buiten wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> bij interviews lijkt me wel zeer juist. Maar ja, de technocratische
> benadering zit wel ingebakken in de D66-partijcultuur.
>
> Dit vindt ik een goed punt. De houding van vrijwel iedere gevestigde
> policticus heeft iets verontwaardigends (denk ook aan de uitzending van Nova
> met Oudkerk en Fortuyn). De boodschap lijkt te zijn: "Hoe durft die Fortuyn
> ons zo aan te pakken en dit allemaal over ons te zeggen?". Dit tekent in de
> kern de arrogantie van de macht.

Nou nee, je stelt eerst op eigen gezag vast wat de boodschap is en
verbindt daaraan vervolgens ook zelf de conclusie.

> Veel kiezers herkennen dat het ongemak bij de gevestigde politici over
> Fortuyn niet louter met zijn islamieten-fobie te maken heeft, maar misschien
> wel meer met het gemak waarmee hij henzelf kleineert met kleinerende
> opmerkingen en met succes in peilingen.

Ja, dat is toch ook wonderbaarlijk.

> Terecht stelt Thom dat Fortuyn het rechtstreekse debat ontloopt. Maar waarom
> is hij daar zo boos over? Staat er ergens voorgeschreven dat Fortuyn met
> andere politici in debat moet willen? Bestaat er een plicht tot debateren?

Niet in directe zin. Maar het is een gegroeid gebruik om vooraf
duidelijk te maken wat je plannen je doelen zijn.

> Er is toch ook geen recht tot debateren met anderen?

Nee, maar ik leef in deze democratie in ik heb er recht op te weten wat
hij gaat doen.
Ook de burger = kiezer krijgt geen inzage....

> Ik kan me nog goed herinneren hoe GroenLinks (en de andere kleinere partijen
> nog steeds) in het verleden bij de grote TV-verkiezingsdebatten buiten de
> deur gehouden is door de grote partijen. Hoorde ik Thom ook niet over, en
> terecht. Verkiezingen is strijd om aandacht, strijd om de gunst van de
> kiezers. En daar staat het eigen belang van een partij voorop.

Groenlinks is niet onduidelijk over wat zij wil.

> Fortuyn voert zijn eigen strijd op zijn eigen manier, gericht op zijn eigen
> ego en zijn eigen belangen. Zijn goed recht. De democratische beginselen
> schrijven niet voor hoe een campagne gevoerd moet worden.

Dat betwijfel ik. Net wettelijk, maar dat neemt niet de verplichting weg
duidelijk te zijn, je gemaakte afspraken nakomen en inzage te geven in
je werkwijze.
Ik als kiezer moet een verantwoorde keuze kunnen maken en Fortuyn faalt
op alle fronten.

Henk Elegeert