Leerzaam: verkettering afwijkend standpunt in werking (USA)

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Fri Jun 28 23:21:48 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Bart Meerdink <bmeerdnk at telekabel2.nl>
>Vraag: wat is het echte verschil met Nederland dat al het 'verzuilde'
>onderwijs net als het openbare onderwijs uit de staatskas betaalt?

Het verschil is dus dat in de VS het op religie gebaseerde onderwijs niet
door de overheid betaald wordt. Dit kan grondwettelijk ook niet. Het
vouchersysteem brengt die mogelijkheid nu via de achterdeur toch binnen.

Persoonlijk vind ik de Amerikaanse uitleg van scheiding kerk en staat wel
erg krampachtig. De Nederlandse oplossing is weliswaar inflexibel (iedere
gulden voor openbaar onderwijs gaat automatisch ook naar het bijzonder
onderwijs), maar heeft het grote voordeel dat onafhankelijk van
levensovertuiging ieder kind dezelfde bijdrage van de overheid krijgt. En
dat uitgangspunt is wat mij betreft belangrijker dan het feit dat er wat
belastinggelden naar religieus onderwijs gaan. En daarbij is het inflexibele
door invoering van vouchers gemakkelijk uit het systeem te halen.

Het directe gevolg van het Amerikaanse systeem is overigens dat het meeste
openbare onderwijs bar slecht is, simpelweg omdat de modale en rijke
Amerikaan de private school van zijn of haar kinderen 100% zelf betaalt. Dan
voel je er weinig voor om daarnaast ook nog veel belasting te betalen voor
het openbare onderwijs. Als het om de belastingen gaat is de gemiddelde
Amerikaan immers niet gek. Die belastingdollars gaan volgens de
'compassionate conservatives' immers toch allemaal maar naar heidens
onderwijs en abortus propagerende ontwikkelingshulp... :-(

Groeten,
Mark

Chat with friends online, try MSN Messenger: http://messenger.msn.com