Leerzaam: verkettering afwijkend standpunt in werking (USA)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri Jun 28 22:51:02 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny wrote:

> Bart en Mark,

> What lenny het meest opviel was de vertaling die de krant van wakker nederland gaf aan 'under god' als
> 'naast god'
> Daar zouden de meeste amerikanen die tegen de 'under god' zijn nog wel mee weg kunnen. het is het
> 'under god' dat ze, met Lenny, dwars zit.
> Dit zijn federale rechters uit San Francisco die het unconstitutional hebben verklaart, dat word weer
> teruggedraait, Maar a long journey start but with a single step.

Het verbaast me dat het aanhangen van een religie in de VS zozeer de
norm is. Vergelijk de extreme uitspraken van ex-president Bush (vader
van dubya): http://www.holysmoke.org/sdhok/aa011.htm

Maar de clou van mijn posting was, dat 'de norm' blijkbaar collectieve
bewustzijnsvernauwing kan veroorzaken.

> De uitspraak van de US Supreme Court vwb de legaliteit van vouchers voor particulier/religieus
> onderwijs is serieuserder.

Vraag: wat is het echte verschil met Nederland dat al het 'verzuilde'
onderwijs net als het openbare onderwijs uit de staatskas betaalt?

> Gelukkig van de week gelezen dat in Nederland 'onze' supreme court verklaard heeft dat er onmiddelijk
> bekeurd mag worden bij overschrijden van de vooruit betaalde parkeertijd. Waarin een klein land nog
> kleiner kan zijn...

Misschien past het psychologisch beter in onze 'gedoog' cultuur om de
grens 5 min. na het overschrijden van de tijd te leggen, en op 130 km
p/u ipv 120 km p/u, in principe is het natuurlijk geen verschil. Gewoon
net als de winkeliers even wat er bovenop leggen om daarna korting te
kunnen geven.

Bart Meerdink