Gevangenisstraf: niet in tijd maar in punten

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Jun 20 23:02:01 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi Mark,

Goed zo dat je de reactie van je kennis aan ons terugspeelt!

Stoer doen, bedreigd zelfrespect, baas proberen te spelen, foute
'role-models', f**k the system, ik kan me wel wat voorstellen bij een
gevangenissyteem waarin de gedetineerden niet van de juiste prikkels
voorzien worden, zoals blijkbaar een gebruikelijke situatie is.

Wat is er nodig voor een gezonde cultuur in een inrichting, en hoe slaag
je erin het leven van de gedetineerden te richten op hun (individuele)
terugkeerplan? Welke activiteiten/ervaringen/prestaties zijn denkbaar
waarmee terugkeerpunten verdiend kunnen worden?

Een moeilijk maar toch ook goed toegankelijk en fascinerend toegepast
onderzoeksterrein lijkt me. Potentieel dankbaar onderzoek ook, waarbij
vooruitgang zich direct vertaalt in betere know-how + arbeidscondities
voor het personeel, naast natuurlijk betere terugkeer-resultaten.

Goed doordachte en gedifferentieerde bewakers/reclasserings-rollen (aka
good cop - bad cop?), inzicht in groepsprocessen, optimale ondersteuning
van het personeel, professionele observatie/monitoring-mogelijkheden
zowel binnen als buiten de inrichting.

Zo maar wat gedachten van een volstrekte buitenstaander, verder kom ik
natuurlijk niet.

Overigens had ik uit een radio-interview met Rob van Gijzel begrepen dat
de schotten tussen kamer en departement in beide richtingen zo volstrekt
dichtgetimmerd zijn (slechte zaak!), dat ideetjes zoals deze via
wetenschappelijk onderzoek en symposia en dergelijke langzaam door
moeten sijpelen.

Dat betekent dat het beoordeeld (en evt. opgepikt) moet worden door
iemand die wetenschappelijk op dit terrein actief is.

Bart Meerdink