Gevangenisstraf: niet in tijd maar in punten

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Thu Jun 20 18:38:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi Bart,

Ik heb gisteren met diegene die ik ken in het gevangeniswezen telefonisch
over jouw idee gesproken. Hij had het er in het team ook al kort even over
gehad. Hij werkt overigens in een inrichting voor de ergste soort jeugdige
criminelen. Het feit dat er groot gejuich opsteeg toen bekend werd dat Pim
Fortuyn was vermoord zegt genoeg... :-(

Hij was er erg positief over, alhoewel het natuurlijk nog heel wat
uitwerking behoeft. Wat reeds praktijk is is dat gevangenen ter beloning
voor goed gedrag voorrechten krijgen en bij slecht gedrag rechten (zoals
sportmogelijkheden) worden 'afgepakt'.

Hij wees ook nog op het gevaar dat de druk op het personeel nog groter
wordt, omdat hun beoordeling van goed gedrag de lengte van hun verblijf mede
bepaalt. Dit kan positief uitpakken, maar ook negatief. Als positief
bedoelde prikkels worden door de gedetineerden (vanwege hun afhankelijke
positie?) vaak negatief uitgelegd. Nu is het aantal bedreigingen reeds groot
en dat zou nog sterk kunnen toenemen.

Een mogelijkheid voor de uitvoering is om de invloed van de maatschappelijk
werkers veel groter te maken.

Het uitgangspunt dat gedetineerden door hun inzet en gedrag zelf de lengte
van hun verblijf bepalen, sprak hem zeer aan. Nu komt het toch vaak neer op
het uitzitten van de tijd, zonder veel positieve prikkels. In tegendeel,
'heilige boontjes' onder de gedetineerden worden door de anderen niet of
nauwelijks geaccepteerd.

Groeten,
Mark

Send and receive Hotmail on your mobile device: http://mobile.msn.com