Jesses: vernieuwing, toekomst, verkiezingen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jun 20 10:10:22 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 01:46 20-06-2028 +0200, Henk Vreekamp wrote:

>En dan kun je ook verklaren waarom D66 wel voor mensenrechten is,
>bijvoorbeeld. Op zich wel een ideologie, maar dan eentje die alleen
>bepaalde maatschappelijke verhoudingen etc. wil *voorkomen*. Dictatuur,
>mishandeling, bijvoorbeeld. Basisregels als het ware.

Beste Henk en Mark,

Naar mijn bescheiden en ongetwijfeld bekrompen mening (tenslotte ben ik jurrist) kan een mens, en meer nog een samenleving, niet bestaan zonder ideologie. Wanneer bijvoorbeeld wij, als D66-ers, roepen dat we "democraten" zijn, dan roepen we eigenlijk dat we het belangrijk vinden dat een samenleving democratisch verantwoord opereert. Ideologie, naar mijn smaak. Want je kan ook roepen dat een samenleving de wetten van God moet volgen. Ook ideologie. Als D66-ers vinden we dat ouders naar eigen keuze hun kroost op scholen, óók christelijke, moeten kunnen sturen. Geen gesloten deuren dus. Ideologie. Want je kan ook roepen dat de Scholen Gods de deuren gesloten dienen te houden voor de heidense horden. Ons D66 ideeëngoed ís ideologie, of je dat nu leuk vindt of niet. De werkelijke discussie gaat over de vraag of je op dogmatische, fundamentalistische, kritiekloze wijze de ideologie moet toepassen in beleidsontwikkeling en uitvoering, of op pragmatische, situatie-gerichte, ondogmati
 sche
(etc) wijze.
Onze discussie over wel/niet ideologie is, kortom, slechts een uitvoeringsdiscussie.