Hoofd erg koel

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Wed Jun 19 18:47:22 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: w.rampen at planet.nl
>Mark, ik ben het volledig met je bovenstaande stelling eens.. Hoe wil jij
>dat helder, consistent en onderscheidend gedachtengoed bereiken dan? en
>vervolgens aan de man brengen?

Daar komt natuurlijk heel wat bij kijken, maar simpel gesteld komt het op
het volgende neer:
- Presenteer het compromis NIET als D66-standpunt (wat meestal praktijk was
tijdens 8 jaren paars, zelfs bij standpunten als het referendum....)
- Noem bij elk standpunt consequent de ideologische uitgangspunten.
- Ga geen leuke dingen voor de mensen voorstellen die de consistentie
ondermijnen

Voorbeelden:
'wij willen een nominale premie voor de ziektenkostenverzekering, omdat alle
burgers in dit land (arm of rijk) dan gelijk worden behandeld door
verzekeringsmaatschappijen en dus ziekenhuizen. D66 staat namelijk voor
keuzevrijheid voor iedereen en niet alleen voor de rijken in dit land.'

'wij willen een belastingverlaging voor de lagere inkomens zodat ze dan niet
meer afhankelijk zijn van allerhande subsidies en vrijstellingen.' (en ga
dan vervolgens geen nieuwe subsidies of vrijstellingen voorstellen)

'wij willen geen kerncentrales in Nederland zolang onbekend is met welke
problemen en kosten we komende generaties opzadelen.'

'wij willen geen verplicht studiehuis of brede-school voor iedereen, omdat
wij vinden dat ouders, leerlingen en docenten de vrijheid moeten hebben om
zelf te bepalen hoe zij het onderwijs ingevuld willen hebben.'

'Centrale SER-afspraken zijn voor ons niet heilig, in tegendeel, omdat ze
vaak de keuzevrijheid van individuele werknemers en werkgevers doodslaan. En
de D66-strijd voeren we juist voor meer invloed van de mensen in het veld.'

Etc...

Groeten,
Mark