Privacy: testcase voor D66 als motor voor maatschappelijke discussie?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue Jun 18 13:36:09 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:

> "Zeggenschap over de eigen persoonlijke data is het uitgangspunt.", is m.i.
> de belangrijkste en ook meest verstrekkende zin. In computertermen betekent
> dat dat men zelf bepaalt wie men een 'link' naar zijn of haar gegevens
> toestaat.

Huh? Dat betekent het helemaal niet (dat hoop ik althans niet). Als je
je informatie publiceert mag iedereen daarnaar verwijzen ('linken').
Stel je voor dat dat niet zou mogen...

Waar het om gaat is dat je zelf het laatste woord hebt over hoe derden
gegevens opslaan en communiceren die bepaalde feitelijke persoonlijke
informatie over jou representeren.

> De gegevens mogen echter nooit in het *bezit* van anderen komen.

Gegevens kun je niet bezitten. Spreken over 'bezit' van informatie is
uitermate verwarrend, in mijn bescheiden ervaring vertroebelt het elke
discussie hieromtrent.

Mark