Hoofd erg koel

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Mon Jun 17 21:26:13 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Democraten,

Ik heb het idee dat het LB met haar pamflet het hoofd niet bepaald koel
houdt en met de vuist de tafel soms misslaat. Ik deel de uitgesproken
behoefte aan professionalisering van D66, maar de voorstellen zijn me
daarvoor teveel vrijblijvend en soms slaan ze de plank geheel mis. Laat ik
me op de laatste categorie concentreren:

1. Het districtenstelsel voor interne kandidaatstelling. Zolang de
landelijke verkiezingen nog niet via een districtenstelsel plaatsvinden,
heeft dit totaal geen zin en verminderd het slechts de keuzevrijheid van
leden om op hun voorkeurskandidaten te stemmen. Daarbij leeft de landelijke
politiek totaal niet in de meeste regio's en afdelingen. En, als het nieuwe
kabinet overgaat tot invoering van een districtenstelsel kan D66 gewoonweg
niet anders dan de interne procedure daarop aan te passen. Laten we daar dan
gewoon op wachten en niet de kwaliteit van de procedure ondergeschikt maken
aan marketingsdoeleinden. Tot die tijd moet de kandidaatstelling gewoon veel
professioneler plaatsvinden. Zie o.a. eerdere bijdragen hierover op de
D66-discussielijst (bv lijstrekker leidt de stemadviescommissie, debat en
stemming op speciaal congres, afschaffen Borda, etc).

2. "Daar waar mogelijk zullen we ook initiatieven vanuit de samenleving
steunen. Als die initiatieven passen in het gedachtegoed van D66 willen we
die graag vertalen naar parlementaire actie. Dat vraagt ook wat van de
partij. Leden zullen zich moeten realiseren dat een breed draagvlak voor
onze ideeën ons meer waard is dan interne eenstemmigheid."

Over deze laatste zin maak ik me erg veel zorgen. Dit betekent dus dat de
fractie zich feitelijk weinig meer hoeft aan te trekken van moties,
resoluties en wellicht zelfs verkiezingsprogrammas. Het brede draagvlak gaat
voor de interne eenstemmigheid. De Paarse trend van D66 als bruggenbouwer
naar het pragmatische politieke midden wordt dus voluit gesteund door het
LB. Het LB wekt de indruk dat volksvertegenwoordigers niet de mening van de
achterban moeten uitdragen, maar de 'mening' van de bevolking. Een
merkwaardige uitleg van democratie waar Herman Beun zich recentelijk op deze
discussielijst ook terecht tegen uitsprak. Overigens vind ik het ook
merkwaardig dat het pamflet 'kiezers' tegenover 'leden' stelt. Alsof leden
niet gewoon de meest politiek geinteresseerde kiezers zijn. Het lijkt erop
dat het LB vindt dat de fractie en het LB beter dan de leden weten wat de
D66-kiezer beweegt. Leg me dat maar eens uit.

3. "Aan alle nieuw in te stellen commissies, landelijk, lokaal of regionaal
moeten ook niet-D66’ers kunnen deelnemen. Dit geldt ook voor de
Stemadviescommissies en de commissie die verkiezingsprogramma’s
voorbereidt."

Dat is wel heel bijzonder. Gaan we niet-leden ons verkiezingsprogramma laten
schrijven? Ik dacht dat het doel van het verkiezingsprogramma juist is
kiezers duidelijk te maken waar D66 voor staat? En niet andersom. Het is al
triest dat het congres de leden van de programmacommissie niet meer benoemt,
maar als het LB mensen van buiten D66 in de programmacommissie kan gaan
benoemen komt de commissie helemaal los te staan van de partij. Ik zie heel
veel nadelen en geen enkel voordeel. In iets mindere mate geldt hetzelfde
voor de stemadviescommissie. Hoe kan iemand van buiten D66 nou beter
beoordelen welke kandidaten het D66-gedachtegoed het beste in de kamer kan
uitdragen. Of laten we ons vanaf nu slechts leiden door partijneutrale
kwalificaties als debating-techniek en uitstraling :-(

4. Er komen drie soorten leden: de sympathisant, het lokaal lid, en het
landelijk lid. Er komt één uniform tarief voor het landelijk lidmaatschap
van D66. Landelijke congressen zijn voortaan gratis toegankelijk, ook voor
niet-leden.

Ik vraag me na lezing van dit pamflet serieus af of er nog een reden is om
(landelijk) lid van D66 te blijven. Niet-leden krijgen zowat meer rechten
dan leden en  vooral de landelijke leden gaan flink meer betalen. Ze draaien
volledig op voor de congreskosten en er komt ook een vast contributietarief.
Dat wordt dus een lidmaatschap voor de welgestelde elite. De jongeren kun je
sowieso afschrijven. Die hebben (nog) niet teveel geld om een paar honderd
Euro te investeren in een lidmaatschap dat nauwelijks iets voorstelt.
Participeren kan je als niet-lid in alle interessante commissies en
werkgroepen. Congressen zijn gratis en voor een benoeming in de
programmacommissie hoef je ook al geen contributie te betalen.

Kritiek is natuurlijk altijd gemakkelijker dan zelf met betere ideeen komen,
maar in dit geval heb ik sterk het idee dat het LB gewoon een heel andere
richting in wil slaan dan ik. En dan heeft het weinig zin om met
alternatieve ideeen te komen. Het LB wil minder een ledenpartij zijn en meer
een centraal gestuurde kiesvereniging. Waarschijnlijk vanuit de gedachte dat
een ledenpartij van nature een gesloten gemeenschap is, wat natuurlijk onzin
is. Zolang je de drempels voor participatie en invloed maar laag houdt. Ook
lijkt het LB een brede volkspartij na te streven, terwijl er m.i. momenteel
juist behoefte is aan een duidelijke profilering van D66 in het politieke
krachtenveld. Polariseren dus, ipv het opzoeken van breed maatschappelijk
draagvlak.

Groeten,
Mark Giebels

P.S In Enschede heb ik met een paar andere enthousiaste D66'ers een paar
jaar geleden oprecht geprobeerd een aantal zaken die het LB nu voorstelt
lokaal voor elkaar te krijgen (themabijeenkomsten ipv
afdelingsvergaderingen, permanente campagne, etc). Helaas liep het uit op
trekken aan een dood paard. Gewoon te weinig mensen die willen participeren.
En dan kun je er beter maar weer mee stoppen. Ik hoop dan ook van harte dat
deze voorstellen van het LB verder komen dan goede voornemens, maar ik heb
mijn twijfels.