Populisme onbekend (2)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Jun 13 20:16:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Lijsters,

> Laat ik mijn minachting over het gezwets rond "populisme" nu eens adstrueren aan een voorbeeld, het opinieartikel van onze Europese leidsman Bob van den Bos:

> "Meebuigen met rechts-populisme in Europa is onverantwoordelijk", De Volkskrant 8 juni 2002, p. 9.

> Ik let tijdens mijn lekkere koffie eens op de omschrijvingen van het begrip bij Van den Bos:

> [...]

Slik...  "een elitistisch beleidsinstrument met als ultieme ratio
essentialisme en neo-apartheid", Henk dat gaat me toch wel boven de pet
hoor. Kun je zelf nog wel volgen wat je schrijft, of beledig ik je
daarmee :-)

(knip rest kritiek op artikel Bob vd Bos)

Ik vond het artikel op http://www.bobvandenbos.nl (Bob's website stond
achterop 'Brussel Vandaag' bij de Democraat van vandaag).

De centrale stelling "(veel politieke leiders van het midden) durven in
afnemende mate de hervormingen door te voeren die moeten voorkomen dat
de EU vastloopt na de toekomstige uitbreiding" wordt in geen enkel
opzicht geillustreerd of waargemaakt.

Als ik de punten die me niet kunnen overtuigen hier zou moeten opsommen
dan kan ik vrijwel het gehele artikel hier reproduceren vrees ik. Sorry
dat ik zo negatief moet zijn, Bob.

Bart Meerdink