Populisme onbekend

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Jun 13 00:32:06 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Unico,

Ik verwees al naar politicologen (Ph. Van Praag 1995, e.a.) die alle
partijen popu vinden die niet van een eenduidige gedachtengoed uitgaan. Dus
in zoverre zijn vrijwel alle Nederlandse partijen popu, CU en SP
uitgezonderd, misschien ook een beetje het CDA (maar haar program e.d. heb
ik nooit gelezen).

Zo'n brede definitie is op zich wel aardig, toch zou ik willen streven naar
smallere, werkbaarder  criteria. Anders krijg je kreten van het type "alle
mensen zijn zondig" en andere hopeloze kreten namens Jaweh en Allah. Te
breed ontkracht ook.

Overigens denk ik dat menig elitistisch politicus uit kinnesinne scheldt op
populististische leiders, juist uit jaloezie om hun charisma en hun
welsprekendheid. Om het nog wat cruer te zeggen - en dat komt omdat me
opvalt dat tegenstanders steeds over "de dood" ipv "de moord op" Fortuyn
spreken -  , ik vermoed zelf enige Klamheimliche Freude over Fortuyn, zo
van "die zijn we in ieder geval kwijt". De term KF, heimelijke vreugde,
stamt trouwens uit de Duitse RAF-tijd en is een neologisme naar ik me
herinner van de Bildzeitung. Ik kom er mede op omdat de dagbladen die ik
volg geen onderzoeksjournalistiek plegen naar die moord, zich zoals de NRC
beperken tot rondbellen of een kiekje in De Telegraaf van het Spartaanse
interieur van de vriendin van Volkert van der Graaf. De voedingsbodem voor
de moord blijft buiten schot. De media vervullen hun waakhondfunctie niet
wbt LPF, justitie of milieufanatisme.

Dat je gecharmeerd werd door Loesewies toont aan dat ze eloquent is. Maar
welsprekendheid is nog wat anders dan popu, want daardoor worden mensen
niet alleen geroerd maar ze onthouden ook de quintessens.

Henk Vreekamp, Utrecht.