Populisme onbekend

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed Jun 12 15:49:49 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris van den Wittenboer wrote:

> Bart reageerde:

> Ik zet geen vraagtekens bij een gekozen MP.......

:-) HAP!

> Ik vraag me alleen af of in die definitie van de WP iets zit dat D66 dus
een populistische partij is. (zo ja of zo nee maakt me eigenlijk niet
veel uit). Wij zijn toch immers een partij die de directe band tussen
leiders (politici, bestuurders) en volk (burgers) voorstaan?

Naar mijn mening lokt het *voorstel* (niet D66 zelf) populisme
(mannetjesmakerij, simplistische voorstelling van zaken a la Bush) uit.
Thom de Graaf ziet de risico's wel, maar zegt dat democratie niet voor
angstige mensen is. Ik vind dat je risico's serieus moet nemen.

Is er reden om aan te nemen dat de Amerikaanse/Franse/.. presidenten in
democratisch opzicht beter functioneren dan de coalitie-premiers? Ik zou
zeggen: integendeel. De ene 'directe band' is de andere niet.

> En Pim zou geen hoge ogen gegooid hebben. Er waren tenminste enquetes waaruit bleek dat veel mensen die op hem wilden stemmen hem geen geschikte kandidaat vonden voor het MP-schap....

Okee, misschien heb je wel gelijk, hoewel enquetes weinig waard zijn en
een *gekozen* MP heel wat anders is als de huidige MP. Ik had het wel
eens willen zien of Balkenende van Fortuyn had kunnen winnen. Ik zie
voor mijn geestesoog Fortuyn al vaderlijk wat ministers-postjes voor CDA
en VVD reserveren...

Bart Meerdink