Populisme onbekend

Wed Jun 12 14:31:03 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart schreef:

> Uit de Winkler Prins (1992): "populisme [politiek], een stroming die een
> sterke en directe band tussen leiders en volk voorstaat. (...)

In welk licht moet ik de voorstellen voor bv een gekozen minister president
dan zien? Is D66 dus een populistische partij?

Groet Joris

 In de
> [...]
> als "(rechts)-populisten" e.d. hanteert, is het op een redelijk correcte
> manier, zonder stigmatiserende adjectieven en dergelijke.
>
> Je kritiek is mistig, en in ieder geval waar het het NRC-artikel betreft
> totaal unfair ("wedstrijd in nieuwe politieke correctheid", "schaam
> jullie", "gezwets", "gekrijs", "elitair terrorisme" en zo).
>
> Maar je hebt gelijk dat globale politieke kwalificaties vaak demagogie
> en gebrek aan echte inhoud moeten maskeren. Maar dat betekent nog niet
> dat die termen nu meteen taboe verklaard moeten worden.

om iemand of een beweging te plaatsen in een ongunstig daglicht. Kranten:
"Populisme overspoelt Europa", "Blair wapent zich tegen populisme en wil
marineschepen sturen naar Middellandse Zee om illegalen te weren", etc.
etc. Afgelopen weekend hielden de D66-EPers Van den Bos en Van der Laan
beiden een wedstrijd in nieuwe politieke correctheid door resp. in De
Volkskrant en NRC te ageren tegen het "rechtse populisme".

nauwelijks een aanwijzing geeft in welke richting de lezer/kiezer dan wel
moet denken. Gaat het om "programmaloos", "rechts"?

wetenschap die al jaren praatjes heeft en veel belastinggeld opslorpt, de
politicologie. Maar ook zij zwijgen. We hollen aldus van de ene p.c. in de
andere p.c. Een mooie combinatie van dom en elitistisch. Een dat terwijl
ooi sprake was in die kringen van "populisme"= partijen zonder unilineair,
ideologisch programma, dat wil zeggen dat de meeste politieke partijen dus
"populistisch" zijn. [Herlees nog eens mijn essay van begin dit jaar, te
vinden op het archief]

Ook Professor Pim was het: links want tegen verdergaande privatisering en
het terugvorderen van het publieke domein waar het gaat om veiligheid e.d.,
rechts waar het gaat om migranten en WAO. Om maar wat te noemen. Aan het
geleuter over "rechts populisme" bemerk ik een ideologische verwarring bij
schrijvers en politici . En iinderdaad, een korte blik in enkele beknopte
politicologische encyclopedieen leert dat de term "populisme" er zelfs niet
in voorkomt!

besmetten, net zo gemakzuchtig als het gebruik van "racisme" in de jaren
tachtig. Van den Bos en Van der Laan, schaam jullie! Kan jullie assistent
Herman Beun, naar ik meen toch een soort politicometrist, jullie niet wat
nieuwe vakliteratuur voorschotelen? Aan modieus gezwets hebben we niks -
zeker niet als je nieuwe EU-landen de democratische maat wilt nemen!

racistische gehalte van het populisme, een these van de Leider van D66, De
Graaf, waarmee hij het klapvee op het laatste congres meekreeg. Ook Mark
Fluks manifesteerde zich op gelijke wijze in zijn afkeer van de persoon
Fortuyn. Voorlopig ga ik er vanuit dat populisten - zeker internationaal
gezien - hooguit net zo racistisch en nativistisch zijn als grote delen van
de bevolking. Niks uitzonderlijks dus.

maar walg intussen wel van dat gekrijs, dat jezelf overschreeuwen in de
hoop dat de ander niet merkt dat je het zelf ook niet weet. Dit elitaire
terrorisme, dus.

(D66 at nic.surfnet.nl).
tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66