Kick Off's en Vernieuwing

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Jun 6 22:36:52 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> Mijn stelling is, dat hoe meer invloed het EP krijgt, hoe minder vrijblijvend ook daar de besluitvorming zal plaatsvinden en zich lanzaam maar zeker zal verplaatsen naar de achterkamertjes van Brussel en Straatsburg (maar daaar hebben ze tenminste 2 achterkamertjes).

Wat een cynische kijk op 'de democratie'. Des te meer reden om ons daar
nu al tegen te wapenen. Een duidelijk concept hanteren over waaraan
democratie in de praktijk moet voldoen, en wat er zoal mee mis kan gaan.
En dan sterk genoeg in de schoenen staan om steeds de vinger op de wonde
plek te leggen. Niet alleen in Europa, maar ook in Nederland.

> En tot slot denk ik, dat er meer waarheid zit in de stelling van mijn nu in Utrecht studerende Franse nichtje (die speciaal een weekend naar Parijs terugkeerde om niet op Lepen te stemmen, ook al restte haar niets anders dan Chirac), dat de verrechtsing in Europa (Denemarken, Nederland, Frankrijk en wie volgt) vooral ook te maken heeft met de Euro (zelfs het geld is nu buitenlands, want iedereen blijft natuurlijk alles weer naar de gulden etc terugrekenen) en de uitbreidng met veelal minder welgestelde Oost Europese landen.

"Europa" vergroot de kloof tussen burger en overheid, maar het effect is
nog niet echt belangrijk voor de binnenlandse politiek. Maar in essentie
is de besluitvorming daar gewoon ondemocratisch, en zelfs al zou de rol
van het EP zwaarder zijn, dan nog accepteert men het niet echt dat
buitenlanders aan Nederland (Frankrijk,...) de wet voorschrijven.

Het is niet goed om dit legitimiteits-vraagstuk uit de weg te gaan, en
nog onverstandiger om uit te gaan van steeds verdere uitbreiding van de
invloed van Brussel zonder je zorgen te maken over de kwaliteit van de
democratie.

Bart Meerdink