Gevangenisstraf: niet in tijd maar in punten

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Wed Jun 5 03:13:06 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Bart Meerdink <bmeerdnk at telekabel2.nl>
>(De grote stilte lijkt ingetreden hier. Toch maar weer een inhoudelijk
>stukje.

Nu de D66 inner circle in Nederland druk aan het betonvlechten is, haak ik
maar even aan bij de inhoudelijke mail van Bart (in afwachting van Hein's
pogingen om virtueel meevlechten mogelijk te maken;-).

<knip opmaat naar kern>

>moet elke straf omgerekend worden in *punten* die je in de schuld staat
>en die allemaal terugverdiend moeten worden.

Dat idee staat me wel aan. Ik heb altijd een raar gevoel bij 'tijdstraffen'
gehad. Alsof zware misdadigers, vergeleken met lievere collega's, slechts
langere tijd 'zitten' nodig hebben om weer op het rechte pas te komen. En
inderdaad, de praktijk in de gevangenissen veroorzaakt dat velen als grotere
misdadigers de cel uitkomen dan dat ze erin gingen.

Er is dus wel wat te zeggen voor het radicaal hervormen van ons
strafsysteem. De mogelijkheid van taakstraffen was al een begin. Bart zijn
voorstel gaat een stap verder en verlaat de 'tijdstraf' helemaal. Ik voel er
wel wat voor.

Een bekende van me staat met beide voeten in het veld (aan de goede kant van
de tralies). Ik zal het binnenkort eens met hem bespreken, als hij het niet
te druk heeft met DNA-aftappen tenminste.... Wellicht heeft hij nog wat
interessante ideeen hierover.

Groeten,
Mark

Send and receive Hotmail on your mobile device: http://mobile.msn.com