Partij stuurloos? = Cordon sanitaire?

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sun Jun 2 13:52:01 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Niemand weet het absoluut. Maar er zijn wel ideeën. Een Hein-idee: wij, democraten, zijn een mix van vrijheidsdrang, democratische gezindheid en sociaal geweten. Dáár ligt mijns inziens onze identiteit. We willen de vrijheid van keuze in de samenleving stimuleren (en faciliteren): schoolkeuze, consumentenkeuze,  de keuze hoe te sterven, wat te geloven, hoe te leven, wie te huwen, welke school je kinderen bezoeken,  welke behandelmethode je wenst wanneer je ziek wordt...Maar er is meer dan keuzevrijheid: ook de vrijheid je eigen leven zelfstandig vorm te geven is belangrijk: verzelfstandiging van loonafhankelijken, midden en kleinbedrijf steunen, je eigen studieweg te bepalen (vouchers), makkelijker van baan wisselen...Vrijheid en nog eens vrijheid.

Vrijheid kan ook een vloek zijn, vrijheid om te handelen is ook vrijheid
om niets te doen, vrijheid om te kiezen ook vrijheid om de keuze uit te
stellen, vrijheid kan ook zijn dat je geen verantwoording tegenover
jezelf en anderen hoeft af te leggen. Durf eens te stellen dat de waarde
van vrijheid afhangt van of je in staat bent er nuttig gebruik van te maken.

Echte vrijheid moet eenieder zich veroveren, eigen doelen, waarden,
kennis, contacten, initiatief, capaciteiten, verantwoordelijkheden.
Weinigen kunnen dat zonder actieve prikkels en ondersteuning, en als
vrijheid betekent dat die ontbreken dan missen we iets.

> Maar voor die vrijheid is veiligheid nodig. Law and Order: jazeker, maar juist voor het beschermen van de zo moeizaam bevochten vrijheid. Niet voor het creeëren van een politie/snuffelstaat.

Die politie/snuffelstaat komt anders wel met flinke stappen dichterbij.
En D66 hoor ik er niet echt over. ISP's zullen internet-gedrag van
klanten lange tijd moeten bewaren t.b.v. onduidelijke politie-belangen
(ja, in de pers heette het recente besluit van het EP alleen over spam
te gaan, not so!). Winkels moeten koopgedrag-gegevens van klanten
(klantenkaarten) overdragen. Gegevens over plaats en locatie en gebruik
van mobieltjes staan voortdurend ter beschikking van de politie. Om
onduidelijke reden zullen we straks allemaal onze gele oormerken moeten
dragen, net zoals koeien (d.w.z. chipkaart met biometrische identificatie).

> Democratie streven we na door een zo direct mogelijke band te creeëren tussen bestuur en bestuurde. Staatsrechtvernieuwing én ICT (internet) kunnen daarbij, als combi, van onschatbare waarde zijn (laten we eens beginnen met een partijbreed electronisch referendum over vernieuwing).

Het over een referendum hebben, nog voordat er enig zicht is op
waartussen gekozen moet worden, het doet pijn aan m'n ogen.

> Dan het sociale: inkomensafhankelijke premie voor de zorg-basisverzekering, sociaal vangnet (voorzieningen), wao als opvang voor hen die niet meer kunnen werken, huursubsidie, kunstsubsidies...kortom: zij die door wat voor reden dan ook niet meer in staat zijn zelfstandig voor zichzelf op te komen moeten kunnen rekenen op de ruimhartige solidariteit van anderen die het beter hebben.

Al die inkomens-afhankelijke toestanden zijn me een gruwel. Regel het
principe van draagkracht 1 keer via de belasting, niet op honderduizend
verschillende onrechtvaardige, bureaucratische, marktverstorende,
initiatief-remmende onzin-manieren.

Subsidies leiden tot allemaal regeltjes, regeltjes, mensen die regeltjes
moeten opstellen, mensen die zich aan regeltjes moeten houden, mensen
die regeltjes moeten uivoeren, mensen die regeltjes moeten controleren,
mensen die regeltjes moeten evalueren, mensen die regeltjes moeten
proberen af te schaffen. Ondersteun zaken met kennis, opleiding,
faciliteiten, wegnemen van obstakels. Maar niet met subsidies.

> Dit zijn grofweg mijn beelden bij een progressief-liberale, democratische partij.

Hein, kan het niet een beetje eigener, creatiever, concreter?

Maar misschien is dit forum alleen geschikt voor de wat oppervlakkiger
discussie, veel inhoudelijke bijdragen gaan voorbij zonder enige echte
reactie.

En het valt me op dat van bestuur en fractie bijna niets naar buiten
komt (tenzij je het interview met onze voorzitter, zie d66.nl,
interessant genoeg vond, ik niet).

Bart Meerdink