poging tot multilogue (Re: Scapegoat en mijmeren)

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Wed Jul 31 11:52:06 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin,

Strafbaarheid van politici ben ik erg voor. In een echte democratie staat
niemand boven de wet, hoewel dat helaas wel blijkt voor de Koningin. In
Nederland kennen we dan ook een zeer beperkte parlementaire
onschendbaarheid. Alleen de uitspraken van politici in het parlement vallen
niet onder de reikwijdte van het strafrecht (discriminatie en zo). Echter zo
gauw een kamerlid het kamergebouw uitloopt is ze/hij voor alles
strafrechtelijk aanspreekbaar, dus ook voor bedrog en fraude. En dat vindt
ik een uitstekend principe!

Dit is een groot verschil met landen zoals Italie, Frankrijk en Amerika.
Daar is de bescherming van de parlementaire onschendbaarheid veel groter.
Volgens vele analisten in Italie is dat een belangrijke reden waarom
Berlusconi de Italisaanse politiek in gegaan is.

Alleen de parlementen zelf mogen die onschendbaarheid opheffen als iemand
het te bont gemaakt heeft, zoals in de VS is gebeurd. Helaas blijkt in de
praktijk dat dit soort beslissingen nogal eens aan opportunistische
politieke spelletjes onderworpen is. Is er iemand die gelooft dat de
onschendbaarheid van Berlusconi ooit opgeheven wordt? (Hein, is een
retorische vraag!)

Overigens weet ik niet of een stevige mishandeling in de vergaderzaal van de
Kamer ook onder de parlementaire onschendbaarheid valt. Gelet op het
intimidatie-gedrag van sommige LPF-ers lijkt het me goed daar nog eens naar
te kijken...

Groeten, Erik