poging tot multilogue (Re: Scapegoat en mijmeren)

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Tue Jul 30 17:18:43 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin, Henk en Hein,

Kern van de zaak is voor mij dat de wachtgeldregeling voor politici een
waarde-vrije uitkering is. Dus maakt het niet uit of een politicus
verwijtbaar moet aftreden, of niet. (Het is niet relevant of Bijlhout
verwijtbaar werkloos is, zoals bij een WW-uitkering.)

De discussie over een hierarchie in fouten is op allerlei fronten relevant
(strafrecht, godsdient, etc.) maar staatsrechtelijk niet. Een fout is een
fout en dus aftreden. Andersom geld dan ook dat als er niet afgetreden
wordt, er blijkbaar geen ernstige fout gemaakt is. Dan valt het foutje in de
categorie "eens maar nooit weer" zoals de "move van Bomhoff". En is het dus
staatsrechtelijk geen fout.
Ik hoop dan ook dat kabinetsleden vaker aftreden voor fouten, mede vanwege
de symbolische impact ervan, maar wanneer ze dat gedaan hebben moet het
gezeik over zijn. Dat past toch binnen een redelijke partij als de onze?

Er zijn in het verleden vaker politici binnnen een paar dagen afgetreden
voor dingen die niet door de beugel konden (zoals Charles Schwietert van de
VVD en Roel In't Veld van de PvdA). Ik hoop dat ze intens genoten hebben van
die wachtgeldregeling.

Groeten, Erik