poging tot multilogue (Re: Scapegoat en mijmeren)

Martin Lentink martinlentink at D66PUTTEN.NL
Mon Jul 29 21:21:50 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik: ik ben ook de 1e nog met vakantie, maar ook ik doe mee.

In zijn algemeenheid denk ik wél dat je een soort van hiërarchie kunt
aanbrengen in fout zijn, en zoals Hein al aangaf is dat in het strafrecht
ook zeer gebruikelijk.

Is het blote aanhangen van een ideaal of ideologie even verwijtbaar als het
deelnemen aan strafbare feiten? Mij lijkt van niet. Uit niets blijkt dat
Mevr. Bijlhout ook aan daadwerkelijke strafbaarheden van het regime heeft
deelgenomen.
Waren de studenten die in de 60's en 70's een ideologie aanhingen even
"fout" als het regime dat zich zogenaamd op basis van dezelfde ideologie aan
barbaarsheden schuldig maakte? Mij lijkt van niet.

Desondanks snap ik toch ook wel iets van de commotie over die
wachtgeldregeling. Misschien maakt het een klein beetje verschil of je van
die wachtgeldregeling kunt profiteren door te liegen, of doordat je, al is
het maar na een paar dagen, constateert dat je verdere politieke
functioneren onmogelijk wordt (Linschoten, Apotheker en anderen).

Zeker voor de laatste categorie is er met de regeling niets mis. Er zijn er
toch al zo weinig die hun nek uit steken, en politiek is, zo merken we weer,
een riskante bezigheid. We moeten niet de motivatie om het landsbelang te
dienen weghalen.

Voor de eerste categorie echter lijkt me dat je je niet moet beroepen op het
gegeven dat elders in de samenleving óók regelingen niet geheel eigenlijk
worden gebruikt.

Maar naar mijn waarneming is die eerste categorie maar erg weinig aan de
orde. Laten we niet het kind met het badwater wegsmijten. Vandaar mijn steun
aan Erik's motie.

Martin Lentink