poging tot multilogue (Re: Scapegoat en mijmeren)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Jul 29 19:07:48 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 18:24 29-07-2002 +0200, Henk Elegeert wrote:

>Elke bijstandsmoeder met een "leugentje" dient het teveel ontvangene,
>terug te betalen. Dit nog los van de mogelijke andere maatregelen die
>haar te wachten staan.

Klopt, hoewel bijstandsfraude vaak moeilijk valt te vervolgen. Overigens:  je vergelijkt nu de algemene bijstandswet met een wachtgeldregeling. Die vergelijking gaat niet helemaal op. In mijn werk kom ik iets anders tegen: de ziektewet (zoals die heette, nu: Wet Uitbreiding Loondoorbetalingsverplichting bij Ziekte (WUBLZ). Het gaat om werknemers die ziek worden wegens/tijdens/door een arbeidsconflict. De schuldvraag is nog lang niet opgelost, maar de man of vrouw blijft maanden thuis wegens 'ziekte". Uiteraard gebruik makens van de verzekering (nu 52 weken doorbetaling door werkgever, soms 70% meestal 100%). Het is staande praktijk deze wettelijke regeling te gebruiken als "way out" in een arbeidsconflict. Is dat correct? Je ziek melden als je niet ziek bent? Het wat te denken van het "formele verweer' bij de kantonrechter-formule. Er wordt slechts verweer gevoerd om de ww-rechten niet mis te lopen. Dus =vrijwillig= ontslag (meestal een exitovereenkomst) wordt tot =onvrijwill
 ig= o
ntslag omgevormd om uitkeringsrechten zeker te stellen. Ten koste van de belastingbetaler. Zo zijn er vele voorbeelden te noemen van oneigenlijkheid in ons bouwwerk van sociale verzekering. waar regels zijn, daar is misbruik. Niet dat ik me daar bij neerleg, maar in het geval van Bijlhout vind ik dat er geen sprake is van misbruik, maar gebruik. Daarom steun in de motie Van Buiten.